Ontmoeten in plaats van bedanken
Naar Amerikaans voorbeeld kwam er twee jaar terug een landelijke dag om boeren te bedanken. Het voelde ongemakkelijk. Daarom werd de dag dit jaar omgezet in een ontmoetingsdag.
Amerikanen doen veel dingen net even anders dan Nederlanders. Zo zijn ze niet zuinig met dankdagen. Op zo’n dag wordt een persoon, gebeurtenis of beroepsgroep in de schijnwerpers gezet. Denk aan de Employee Appreciation Day, waarbij werkgevers hun waardering uitspreken voor hun medewerkers. Of Labor Day, een nationale feestdag voor arbeiders. Bekend is ook Thanksgiving, aanvankelijk bedoeld om de oogst te vieren, inmiddels een algemene dankbaarheidsdag waarbij gezinnen een flinke geroosterde kalkoen op tafel zetten.
Veel dankdagen in Amerika
Thank a Farmers Day, ook wel aangeduid als National Farmers Day, is ook zo’n bedankdag. Elk jaar op 12 oktober wordt de beroepsgroep overladen met lof. Het doel is om burgers bewust te maken van de inspanningen die nodig zijn voor hun dagelijkse voedsel. Een centrale aansturing of organisatie is er niet, maar iedere organisatie die deze dag steunt, omschrijft boeren in ronkende bewoordingen.
National Day, een bedrijf dat kalenders maakt voor nationale feest- en gedenkdagen schrijft bijvoorbeeld: Thank a farmers day is een uitgelezen kans om lof uit te strooien over de hardwerkende boeren in het hele land. Midden in het oogstseizoen wordt op deze dag hulde gebracht aan de mannen, vrouwen en gezinnen die elke dag voedsel in de supermarkten en op onze tafels zetten.
Cateraar Santoni bedankt als volgt: ‘Op deze dag erkennen we de immense bijdrage van boeren bij het aanpakken van mondiale uitdagingen zoals voedselzekerheid, duurzaamheid en economische groei.’ Het waterschap van Florida: ‘Dit is een dag om alle hardwerkende boeren en ranchers te eren en te bedanken. Zij ploegen, zaaien en oogsten om onze natie te voeden. In deze onzekere tijden zijn we afhankelijk van boeren. Laten we hulde brengen aan de mannen, vrouwen en gezinnen die elke dag voedsel in de supermarkten en op onze tafels zetten.’
Jo Biden, nog steeds president van Amerika, noemt boeren de ruggengraat van de economie. “Zij vertegenwoordigen het beste van Amerika, namelijk trots op de gemeenschap, liefde voor het gezin, een groot arbeidsethos en de kracht om onze economie aan te drijven en de wereld te helpen voeden.”
Veel waardering voor boeren
Met de Amerikaanse bedankdag in het achterhoofd wilde de organisatie van de Week van ons Eten, voorheen de Dutch Foodweek, een Nederlandse variant op poten zetten. Tijdens de Bedank de Boer Dag konden bedrijven en consumenten hun waardering laten blijken voor boeren. Twee jaar geleden werd de bedankdag gelanceerd. Eén en ander speelde zich vooral of op sociale media. Toeleverende bedrijven postten op verschillende platforms een bedankbericht, net als veel boerenorganisaties en onderwijsinstellingen.
Consumenten deden dat nauwelijks. Niet dat ze boeren niet waarderen, integendeel. De Agrifoodmonitor, die onder andere deze waardering meet, laat jaar op jaar zien dat het met die waardering bovengemiddeld snor zit. Op een schaal van 1 tot 7 geven consumenten boeren gemiddeld steeds een ruime 5. Ook vorig jaar was dat weer het geval. Dat de Bedank de Boer Dag bij burgers niet echt leefde, zat hem vermoedelijk in de onbekendheid ervan, men wist niet van het bestaan. Een andere verklaring is dat Nederlanders over het algemeen niet zo uitbundig zijn met bedanken. Ook het tweede jaar werd de bedankdag geen trending topic.
Ontmoet de Boer Dag
Al met al is het initiatief dit jaar omgebouwd tot een Ontmoet de Boer Dag. Bert van Wanrooij zegt namens de organisatie: “Dat we niet verder wilden met Bedank de Boer Dag was omdat wij, maar ook alle partners, er bij nader inzien moeite mee hadden. Het gaf een gevoel van ongemak. We doen het toch sámen, was vaak de reactie. Waarom dan alleen boeren bedanken? Boerenorganisaties zoals LTO gaven namens boeren ook aan: we werken hard, krijgen betaald, dit is gewoon ons werk. Hoezo moet je daar apart voor bedankt worden?”
Het team achter De Week van ons Eten krabde zich vervolgens achter de oren en vroeg zich af: wat is ook alweer onze opdracht? Van Wanrooij: “Die is om meer verbinding te creëren tussen boeren en burgers. Daarom hebben we die bedankdag laten vallen en er een Ontmoet de Boer Dag van gemaakt. Uit oogpunt van verbinding past dat veel beter.” De ontmoetingsdag was dit jaar op 12 oktober, de slotdag van de Week van ons Eten. Veel bezoekers maakten gebruik van de mogelijkheid om bij de deelnemende bedrijven producten te kopen, informatie te krijgen of het gesprek erover aan te gaan. Het motto van de ontmoetingsdag was en is: Het smaakt immers beter als je weet wat je eet. De bedankdag is dus geschrapt, maar de ontmoetingsdag is als het aan de organisatie ligt een blijvertje.