Plantaardige botervervangers willen een alternatief zijn voor roomboter. NZO staat op scherp en sommeerde een producent van een plantaardig alternatief voor roomboter om de naam te wijzigen. - Foto: Koos Groenewold RundveeNieuws

NZO trekt grens, room en boter wettelijk beschermd

De Nederlandse Zuivel Organisatie heeft een producent van een 100% plantaardig alternatief voor roomboter gesommeerd te stoppen met het gebruik van de woorden room en boter. Beide woorden zijn wettelijk beschermd.

Joep Rats, NZO-directeur, spreekt van een mooi plantaardig product dat geen boter bevat. Daarmee tast Mister Kitchen – de producent – met het gebruik van de naam Droomboter volgens hem de gevestigde naam van boter aan.

Strijd over soortnamen en merknamen

Consumenten moeten bij het gebruik van het woord boter ervan uit kunnen gaan dat er ook echt boter in een product zit. NZO dreigt met een kort geding als Mister Kitchen de naam blijft gebruiken. De producent van het plantaardig alternatief besloot dat kort geding niet af te wachten.

“We zijn een kleine onderneming en kunnen ons geen kort geding en de daaruit volgende boetes riskeren”, aldus de eigenaren van Mister Kitchen in actualiteitenprogramma Nieuwsuur. De producent wijzigt de naam Droomboter in Droommm. Mister Kitchen omschrijft het plantaardige product dat ook cacaoboter bevat als een 100% plantaardig alternatief voor roomboter.

Er is al vele jaren strijd over de vraag of zuivel- en vleesvervangers namen mogen krijgen die op het oorspronkelijke product lijken, zoals havermelk en vegaburger. Bij vleesvervangers mag dat wel, maar volgens Europese wetgeving geldt deze mogelijkheid niet voor zuivelvervangers.

Maatschappelijke druk opvoeren met petitie

Mister Kitchen ontwerpt voor zijn eigen merk voedselproducten die andere bedrijven produceren, meldt NRC. Het is met € 1,5 miljoen omzet uit voedingsproducten een relatief kleine partij in de supermarkten. Mister Kitchen hoopt met NZO te kunnen afspreken dat de huidige voorraad Droomboter nog verkocht mag worden. Ook om verspilling te voorkomen. Het bedrijf heeft nog 125.000 verpakkingen – waarvan 25.000 kuipjes – in de distributiecentra liggen.

Opvallend is dat Mister Kitchen – samen met WildWestland – tegelijk met de naamswijziging een petitie opstartte waarmee het oproept tot ‘zuivelvrijheid’. Ondanks Europese wetgeving hopen ze dat de Nederlandse toezichthouders het gebruik van zuivelwoorden voor plantaardige alternatieven door de vingers willen zien. De petitie is inmiddels door meer dan 600 mensen ondertekend. Dat toezichthouders als NVWA en de Reclame Code Commissie aan de oproep gehoor geven, is echter onwaarschijnlijk.

Naast NZO heeft inmiddels ook NVWA Mister Kitchen gewaarschuwd dat het bedrijf moet stoppen met de naam Droomboter. De Reclame Code Commissie werkt aan een uitspraak naar aanleiding van een klacht van een particulier die de naam Droomboter misleidend vindt.

NZO vindt de naamsverandering een goede aanleiding om een signaal richting andere merken af te geven. De branche-organisatie sluit niet uit dat het naar de rechter stapt om ook andere producenten aan te pakken.

Beheer
WP Admin