NVWA: naleving tweede R&O zeer laag en zorgwekkend
Uit controleresultaten van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat de naleving van de tweede R&O (reiniging en ontsmetting) van varkenstransport uit Duitsland zeer laag en zorgwekkend is, zowel bij Nederlandse als buitenlandse vervoerders. Dat laat de NVWA weten in reactie op vragen van Boerderij over de naleving van de tweede R&O.
“De NVWA heeft de indruk dat veewagens niet altijd na elk vervoer deugdelijk en efficiënt gereinigd en ontsmet worden, terwijl daar wel aanleiding toe is. Het niet overleggen van een bewijs van de tweede R&O kan voor de NVWA een indicatie zijn dat varkenstransporteurs de verplichte extra R&O niet hebben uitgevoerd, als veewagens leeg of geladen vanuit Duitsland naar Nederland zijn gekomen. Onze R&O-cijfers laten zien dat vervoerders onvoldoende hun verantwoordelijkheid nemen, dat R&O te vaak mis gaat en het beter moet”, zo geeft een NVWA-woordvoerder aan.
In verband met de uitbraak van Afrikaanse varkenspest (AVP) in Duitsland op een varkenshouderij, moeten lege en geladen vervoermiddelen voor evenhoevigen (varkens, runderen, schapen, geiten of herten) die terugkeren of komen uit Duitsland onmiddellijk na binnenkomst in Nederland een extra reiniging en ontsmetting (R&O) ondergaan. Deze verplichting geldt sinds 10 juni.
Toezicht en controles geïntensiveerd
Vanaf het moment dat de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in Duitsland werd bevestigd, heeft de NVWA haar toezicht en controles geïntensiveerd. Zo is de administratieve controle op de naleving van de tweede R&O-regels aangescherpt. Bij in gebreke blijven van het overleggen van een tweede R&O-bewijs wordt streng gehandhaafd, conform het ‘Specifieke interventiebeleid Diergezondheid (IB02-SPEC16)’. Daarnaast voeren de wegvervoersteams van de NVWA onderweg extra controles uit op de reinheid van veewagens, waarbij bijzondere aandacht uitgaat naar varkenstransporten. Daarbij worden niet alleen de veewagens van Nederlandse vervoerders gecontroleerd, maar ook die van buitenlandse vervoerders.
De NVWA controleert niet alleen op de weg, maar ook op andere veterinair relevante locaties. De veewagens met varkens worden daarnaast gecontroleerd bij de exportcertificering van evenhoevigen, vanaf een boerderij of verzamelcentrum.
Medio juli heeft de NVWA betrokken sectorpartijen geattendeerd op de risico’s en opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen. “Vervoerders moeten hun veewagens grondig reinigen en ontsmetten volgens een R&O-stappenplan, dat de NVWA heeft opgesteld, om zodoende verspreiding van het AVP-virus te voorkomen”, aldus een NVWA-woordvoerder.
Vee&Logistiek Nederland neemt maatregelen
Vee&Logistiek Nederland heeft kennisgenomen van de R&O-cijfers van de NVWA en noemt de bevindingen zorgwekkend. Dat laat voorzitter Helma Lodders weten in een reactie. “In algemene zin geldt dat we de dreiging van AVP zeer serieus nemen en de ontwikkelingen in Duitsland in het bijzonder. Een uitbraak van AVP zal immers enorme gevolgen hebben voor de sector en de voedselproductie. Strikte naleving van de regels is daarin belangrijk. Zowel in Nederland als bij transporten uit andere (risico)landen.”
Vee&Logistiek Nederland neemt volgens Lodders verschillende maatregelen om tot een betere naleving van de tweede R&O te komen. “Op dit moment loopt er een extern onderzoek om de zwakke punten in de bioveiligheid en R&O-uitvoering in kaart te brengen. Er is een cursus R&O voor chauffeurs opgezet en deze wordt onder QLT (kwaliteitsprogramma voor transport) in de praktijk gebracht. Daarnaast roepen wij onze leden met regelmaat op om uitvoering te geven aan de verplichting en het belang van dubbele R&O bij terugkeer uit een risicoland zoals Duitsland. Wij zullen onze leden die werken met buitenlandse transporteurs instrueren dat zij deze bedrijven en chauffeurs goed op de hoogte brengen van de Nederlandse regels en het belang van een goede R&O.”
Lodders wijst ook op de verantwoordelijkheid van varkenshouders. “Er zijn duidelijke voorschriften in IKB waaraan goede R&O-faciliteiten op varkensbedrijven moeten voldoen en waarop gecontroleerd wordt. Ook deze moeten op orde zijn.”