Meer winst en omzet voor dochter FrieslandCampina in Maleisië
Ondanks de lastige marktomstandigheden noteert FrieslandCampina-dochter Dutch Lady Milk Industries een positief kwartaal met een omzetstijging van 3,3% naar € 70,1 miljoen en 12,6% winstgroei.
De omzet van Dutch Lady Milk Industries (DLMI) steeg in het tweede kwartaal van dit jaar met 3,3% naar € 70,1 miljoen. De winst van de FrieslandCampina-dochter in Maleisië nam toe met 12,6% naar € 4,9 miljoen.
De operationele winst, exclusief versnelde afschrijvingen en eenmalige posten, bedroeg € 7,5 miljoen. Dat is een stijging van 17,1% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is volgens DLMI een gevolg van kostenbesparingen, prijsverhogingen om de inflatiedruk tegen te gaan en het afdekken van valutarisico’s.
Nieuwe locatie volgend jaar in gebruik
De activa met betrekking tot de bestaande fabriek in Petaling Jaya zijn zoals eerder aangekondigd versneld afgeschreven. Dit is een gevolg van investeringen in een nieuwe fabriek in Bandar Enstek. DLMI investeert € 108 miljoen in deze nieuwe locatie die in de loop van 2024 in gebruik wordt genomen. De locatie in Petaling Jaya sluit dan de deuren.
De Maleisische zuivelonderneming toont zich ondanks de huidige moeilijke marktomstandigheden voorzichtig optimistisch voor de lange termijn. Dutch Lady is een sterk merk en daarbij zou sprake zijn van een groeiend bewustzijn wat betreft de gunstige voedingswaarde van zuivel, in het bijzonder voor kinderen. De zuivelonderneming wil samen met de overheid werken aan het tegengaan van problemen als groeiachterstanden en obesitas bij kinderen. Daarnaast ondersteunt het bedrijf de overheidsambitie om te komen tot 100% zelfvoorzienendheid wat betreft de productie van melk.
Nieuwsbrief zuivelmarkt
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.