FrieslandCampina wil natuurprestaties beter gaan vermarkten
FrieslandCampina wil de bijdrage die melkveehouders leveren aan natuurherstel en –beheer beter gaan vermarkten. Dat zegt Mireille Einwachter, Chief Sustainability Officer FrieslandCampina, in ledenblad Melk.
De zuivelcoöperatie onderzoekt wat de markt en maatschappij precies vragen op het gebied van natuur, bodem en water en hoe deze zaken te verbinden aan het boerenerf. Daarbij wordt gedacht aan tastbare zaken als kruidenrijk grasland, weidevogels en landschapselementen. Doel is om resultaten op dit gebied beter te vermarkten, net zoals de onderneming dat met broeikasgasreductie heeft gedaan.
Leden-melkveehouders die hun CO₂-uitstoot per kilo melk verlagen, ontvangen daarvoor een vergoeding via duurzaamheids- en kwaliteitsprogramma Foqus planet. Ook is er de zogenoemde Ontwikkelgroep waarin FrieslandCampina klanten die willen versnellen op broeikasgasreductie koppelt aan leden-melkveebedrijven die dat ook kunnen en willen en daarvoor een vergoeding ontvangen van betreffende klanten. Dit is geen aparte melkstroom, maar wordt verrekend op basis van het mass balance principe. Dat is vergelijkbaar met de handel in groene elektriciteit.
Weidevogel Fonds
Einwachter benadrukt in Melk dat FrieslandCampina niet gaat voorschrijven wat de leden moeten doen, maar dat de leden moeten kunnen kiezen wat bij hen past. Aan FrieslandCampina de taak om vraag en aanbod te koppelen en een beloning uit de markt te halen.
Afgelopen juli communiceerde FrieslandCampina de start van een fonds voor de versterking van weidevogelbeheer. Met dit fonds kunnen leden-melkveehouders gebiedsgericht extra ondersteuning krijgen bij het stimuleren van de weidevogelstand. Een woordvoerder laat weten dat dit om een ander initiatief gaat dan waar Einwachter op doelt.
Het Weidevogel Fonds maakt onderdeel uit van een breder biodiversiteitsplatform van FrieslandCampina, dat aan het einde van het jaar wordt opgericht voor een extra stapeling van beloningen voor biodiversiteitsinspanningen van leden-melkveehouders. FrieslandCampina maakt later dit jaar meer over dit initiatief bekend. De woordvoerder geeft verder aan dat er dit jaar ook nog geen aanpassing komt van Foqus planet. Een evaluatie van Foqus staat gepland voor volgend jaar.
Voor zover wij het kunnen overzien verwaarden andere Nederlandse zuivelverwerkers het beter dan FC.
Maar het klopt wel wat Armer zegt, de consument heeft er (veel) te weinig voor over.
Vraag voordat consumenten de supermarkt in gaan wat ze extra willen betalen voor die onzin en kijk als ze er uit komen wat ze hebben gekocht. Zo moeilijk is het allemaal niet en heb je ook niet zo’n dame nodig met die dure functieomschrijving en dito jaarsalaris.