De officiële opening van de nieuwe fabriek van FrieslandCampina in Indonesië, dinsdag 2 juli. – Foto: FrieslandCampina RundveeNieuws

FrieslandCampina opent nieuwe fabriek in Indonesië: grootste investering ooit

FrieslandCampina heeft dinsdag 2 juli in Jakarta, Indonesië, een grote nieuwe fabriek geopend. Het gaat om de grootste investering ooit door het bedrijf: €257 miljoen is erin geïnvesteerd.

De fabriek kan op den duur een miljard kilo zuivel per jaar produceren. De huidige productiecapaciteit is 700.000 kilo zuivelproducten per jaar. Een vijfde van de te verwerken melk komt van 20 landbouwcoöperaties in Indonesië waarbij 30.000 boeren zijn aangesloten. De rest komt van de wereldmarkt, en niet uit Nederland.

Productiecapaciteit en doelmarkt

De fabriek kent 50 productie- en vullijnen. Per dag wordt 300 ton verse melk aangevoerd vanuit Indonesië zelf. Dat groeit op korte termijn naar 400 ton. De productie is gericht op rechtstreekse consumptie; ready to drink producten zoals melk en chocolademelk, en gecondenseerde gesuikerde melk, een vorm van zuivel die in Indonesië erg populair is. De afzetmarkt is vooral de groeiende consumentenmarkt in Indonesië zelf, maar de vestiging in Cikarang wordt ook een hub voor de bediening van andere landen in Zuidoost-Azië. 10% van de productie gaat daarheen.

Op de achtergrond de nieuwe fabriek van FrieslandCampina in Indonesië. Inzet, één van de vele zuivelproducten die in Indonesië worden verkocht. – Foto: Johan Oppewal, beeldbewerking
Op de achtergrond de nieuwe fabriek van FrieslandCampina in Indonesië. Inzet, één van de vele zuivelproducten die in Indonesië worden verkocht. – Foto: Johan Oppewal, beeldbewerking

Groei en duurzaamheid

FrieslandCampina ziet in Zuidoost-Azië en vooral in Indonesië een belangrijke groeimarkt. In Jakarta stond al een fabriek van Frisian Flag Indonesia, de naam waaronder FrieslandCampina in het land opereert. Deze blijft in productie. De nieuwe vestiging staat aan de rand van de steeds uitdijende metropool, wat de bereikbaarheid een stuk beter maakt. Dit is belangrijk in verband met de aanvoer van melk. Het industriegebied van Cikarang bij Jakarta is het grootste industriegebied van Zuidoost-Azië. FrieslandCampina is voor 95% eigenaar van Frisian Flag Indonesia, een lokaal familiebedrijf is mede-eigenaar.

In de nieuwe fabriek is veel aandacht voor duurzaamheid. Zo zijn er zonnepanelen en wordt er energie gewonnen uit biomassa. Voor de productie van de melk heeft FrieslandCampina een speciaal ontwikkelingsprogramma waarbij de lokale veehouders ondersteuning krijgen bij het professionaliseren van de houderij en verhoging van de productie.

Reacties

  1. Dit heeft niks met leden- melk te maken. Ook niks met de coöperatieve gedachte. Dit is een mogelijkheid om geld te verdienen ( met melk van anderen) zoals een privébedrijf dat ook wil. De winst of het verlies gaat in de pot maar dus ook het risico. Het is de vraag of melk coöperaties naast het verwaarden van ledenmelk ook hiervoor bedoeld zijn.

    1. Je zou van Friesland Campina verwachten dat ze de Rhochdale cooperatieve principes zouden aanhangen: cooperaties werken o.a. samen met andere cooperaties, maar dit ziet er al uit als een Pvt. Ltd. met RFC als meerderheids aandeelhouder. Zelfde geval met de Russische Campina vestiging: ook geen cooperatie. Zijn de strikte cooperatieve principes ( ) overboord gegooid? Of is dit een wingewest constructie om het Nederlands cooperatieve deel op de been te houden? Of zoals Armer terecht suggereert een (te?) groot risico? Van 700.000 kg nu (met 300.000 kg ‘eigen melk’) naar 1.000.000.000 kg dairy products ( met 400.000kg ‘eigen melk’: ik schrijf het maar met alle 0’en) is wel een hele grote sprong: in hoeveel jaar? Ennuh…….alleen maar melkpoeder van de wereldmarkt? Fonterra blij, want die zitten er dichtbij.deze reactie is automatisch gemodereerd

Beheer
WP Admin