RundveeNieuws

Duynie zet klantenbinding op spel met pulp-beleid

Duynie Holding kan terugzien op een mooi netto resultaat over 2014: er is ruim €2 miljoen overgehouden, een verbetering van ruim €6,2 miljoen ten opzichte van het jaar ervoor. Moederbedrijf Cosun kan tevreden zijn, hoewel het ook een beetje een vestzak-broekzakverhaal lijkt te zijn.

Cosun zelf wilde er op de deze week gehouden ledenvergadering in Dronten geen openheid over geven, maar het lijkt er sterk op dat het de bietenpulp vorig jaar niet duur heeft verkocht aan dochter Duynie. Mede daardoor was het eigen resultaat van Cosun iets lager dan in 2013. Duynie Holding en rechtsvoorgangers (de concernstructuur is nogal gewijzigd) konden juist wel een beter resultaat gebruiken. De voorgaande jaren waren niet alle even best.

Het zag er eerst naar uit dat 2014 ook lastig zou worden. Een aantal voorraad-grondstoffen was in waarde gedaald en door een energie-akkoord tussen Cosun en het rijk zou minder pulp worden gedroogd. Wat hoe dan ook meer natte pulp zou betekenen. Duynie heeft in voorverkoop echter veel pulp goed geprijsd verkocht en daarna niet meer verlaagd. Dat kon, omdat ze een bijna-monopolie op perspulp heeft. Duynie houdt resterende voorraden in de kuil. Dit alles tot ergernis van veel boeren.

Het is dan ook de vraag of Duynie er dit jaar weer in slaagt het nog eens zo te spelen. Vorig jaar leverde de inzet van haar marktpositie leuk geld op, maar goed voor de klantenbinding lijkt het niet.