MechanisatieAchtergrond

Dubbeltrouw: 42.500 uur

Vlist (Z.-H.) – Loonbedrijf A. Slingerland is sinds de jaren ’80 trouw aan Deutz-Fahr. Andersom zijn de Deutzen ook trouw. Twee Agrotrons 120 hebben samen ruim 42.500 draaiuren op de klok. Eentje zwaaide dit voorjaar af, op de achtergrond staat de opvolger al in de startblokken. De andere kan nog een paar jaartjes mee.

In 1998 kwam als zwaardere opvolger voor een Deutz DX4.30 een fonkelnieuwe Agrotron 120 MK2 op het bedrijf. Hij kon als hoofdtrekker flink aan de bak en deed alle klussen. Vooral voor de kilverbak kwamen de pk’s goed van pas. Hij beviel dusdanig goed dat er in 2001 eenzelfde bij kwam. Zoon Anthony: “Die Agrotron 120 kochten we met 6.000 uur op de klok, en we lieten er direct een Zuidberg-fronthef opbouwen.”

De twee 120’s bleken een trouw duo, al hadden ze heel verschillende levenslopen. De nieuw gekochte 120 was bij 8.000 uur al toe aan nieuwe zuigers en bussen. De bak daarentegen hield het ruim 20.000 uur perfect vol. Nu is die wel op en gaat de trekker weg. De tweedehands 120 had juist een transmissierevisie nodig bij 13.000 uur, maar bij deze trekker kwam er nooit een sleutel aan te pas bij de motor. Deze blijft nog even op het bedrijf. Beide trekkers hebben zo hun eigen karakter: “De ene stuurt soepel, de andere juist vrij zwaar.” Van de originele 120 pk motorvermogen ging het naar 170 pk, onlangs aan de waterrem. Geen onbekend verschijnsel bij deze Deutzen, zeggen de loonwerkers, die het verklaren met het inlopen van de mechanische brandstofpomp. “Een Deutz groeit met de jaren”, lacht Ad.

Nieuwe voorlader bij 20.000 uur

Toen er drie jaar geleden een perswikkelcombi kwam, wilden ze de balen ook zelf wegzetten. Dus kocht Slingerland een nieuwe voorlader op de 120. De monteur, verbaasd: ‘Waarom laat je die op een bijna versleten trekker met 10.000 uur bouwen?’ Hij wist nog niet dat de klok al voor de tweede keer rond was… “Toen we dat vertelden, stond hij helemaal te kijken.”

De enige écht zwakke plek vinden ze de airco. Verder overheerst lof: “Als je gas geeft met die 120’s, dan gebeurt er wel wat. Ze zijn veel feller dan de nieuwe trekkers. Het heeft wel wat, ook heb je veel keuze in versnellingen.”

Meer lezen over ervaringen van trekker- en machineliefhebbers? Neem hier een (proef)abonnement op TREKKER.

Beheer
WP Admin