De zogenaamde marketingmix (6 P's) bestaan uit een zestal onderdelen waar je als ondernemer mee te maken krijgt: product, prijs, plaats, personeel, promotie en presentatie. Foto ter illustratie. - Foto: Cor Salverius Fotografie BoerenlevenColumn

‘Doe je voordeel met de 6 P’s’

Jarenlang was het eiland vooral afhankelijk van de agrarische bedrijvigheid. Maar door het opkomende toerisme zagen veel ondernemers een kans om op een andere manier hun inkomsten aan te vullen. Dat was welkom, want het leven op het eiland kon naast mooi en rustig ook hard en arm zijn.

Sommige boeren legden in de loop van de jaren hun agrarische bedrijfsvoering vrijwel helemaal neer en richtten zich op het groeiende toerisme. Andere ondernemers combineerden het boerenbedrijf met toeristische nevenactiviteiten.

En zo komt het dat ik op een mooie zomeravond in een kar vol toeristen zit. We trekken tegen betaling het duingebied in. De drie ingespannen paarden hebben er duidelijk zin in, want elke keer als de voerman -laten we zeggen dat hij Dirk heet- ze aanspoort, versnellen ze maar al te graag.

Geld verdienen met paarden

Dirk heeft wel zes van deze karren en 60 paarden waar hij en zijn collega’s het eiland mee over zwerven om de toeristen de mooiste plekken te laten zien. Hij vertelt dat hij als jongeman bij zijn vader in het bedrijf kwam werken. Als snel merkten ook zij dat het erg lonend kon zijn om – zoals hij dat met een brede lach noemt – ‘toeristen te melken in plaats van koeien’.

De neventak groeide in de loop van de jaren uit naar het hoofdinkomen waar in de drukke seizoenen vele handen het werk lichter maken en het een economische factor van belang werd. Met enige trots vertelt Dirk dat hij daarnaast al een paar jaar leverancier is van paarden voor de bereden politie op de vaste wal.

Marketingmix

Het voorbeeld van Dirk en zijn bedrijf laat zien hoe je van een nood een deugd kunt maken. Eenvoudig is dat niet, want het betekent dat je in staat moet zijn om mee te bewegen met je omgeving en dat weten om te zetten in financieel voordeel en werkplezier. Met dat meebewegen, kansen zien en deze omzetten in een concreet verdienmodel zie ik menig ondernemer nogal eens worstelen. Het kan ook best lastig zijn om de gebaande weg (deels) los te laten en iets nieuws op te zetten.

Op school leerden we destijds over de 6 P’s, de zogenaamde marketingmix. Deze bestaat uit een zestal onderdelen waar je als ondernemer mee te maken krijgt: product, prijs, plaats, personeel, promotie en presentatie. Afzonderlijk doen deze P’s niet zoveel, maar in samenhang met elkaar en op de juiste manier afgestemd wel.

P’s op elkaar afstemmen

Als we deze P’s eens over de situatie van Dirk leggen, dan zien we dat het product (verhuur van paarden en rondritten, een unieke ervaring met toegevoegde waarde voor de consument), de prijs (een redelijke vergoeding voor een leuke avond), de plaats (midden op een eiland, goed bereikbaar), het personeel (betrokken en klantvriendelijk), de promotie (een goede website, borden langs de weg, positieve klantervaringen) en de presentatie (landelijk gelegen, authentieke wagens, aantrekkelijke uitstraling) heel goed op elkaar zijn afgestemd en resulteren in een mooie omzet.

Als je dus net zoals Dirk wilt of moet meebewegen, kun je te maken krijgen met de 6 P’s die ik beschreef. Je zou zelfs kunnen stellen dat iedere onderneming een marketingmix heeft, zelfs in de agrarische sector. De vraag is of je ze kent, en er net als Dirk je voordeel mee doet.

Beheer
WP Admin