FrieslandCampina blijft investeren in PlanetProof. Dat is volgens ar, directeur Consumer Dairy Netherlands Aniruddha Kursukar nodig om zuivel toekomstbestendig te maken. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg RundveeNieuws

Directeur Consumer Dairy Netherlands FC: op termijn één topkeurmerk in de sector

Duurzaamheid mag niet ten koste gaan van betaalbaarheid van de producten en dus moet FrieslandCampina (FC) meer schaalgrootte zoeken. Aniruddha Kusurkar, directeur Consumer Dairy Netherlands, denkt daarom dat er op termijn één topkeurmerk in de sector moet komen. Dat zegt Kusurkar in gesprek met Foodpersonality, een blad gericht op de supermarktsector.

Het artikel gaat onder meer over de wijzigingen die worden doorgevoerd om de zuivelonderneming er weer bovenop te helpen. Kusurkar geeft aan dat de kosten met 25% moeten worden gereduceerd. Dit gebeurt deels door het schrappen van banen. Verder komen veel besparingen bij overhead terecht. Naast het besparen op kosten is er ruimte voor investeringen, bijvoorbeeld in merken en in duurzaamheid.

FrieslandCampina schaakt op veel borden tegelijk en wil dat ook blijven doen. Tegelijk moet de complexiteit worden verminderd om de kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren. Innovaties moeten betaalbaar blijven en voor een grote groep consumenten interessant zijn, zegt sales director Bob Mulder. Inmiddels zijn er daarom zo’n 400 productvarianten verdwenen.

Ook in de verpakkingsmogelijkheden is flink gesneden. Om te groeien in basiszuivel met merkproducten zijn vanaf het tweede kwartaal prijzen verlaagd. “Door de inflatiecrisis waren sommige producten te sterk in prijs gestegen voor de consument”, aldus Mulder. Hij merkt dat consumenten als gevolg van de lagere prijzen weer vaker kiezen voor merkproducten.

Aniruddha Kusurkar: blijven investeren in PlanetProof

Aniruddha Kusurkar geeft aan dat het nodig is om zuivel verder te verduurzamen. Sinds 2018 verdubbelde het aandeel duurzame zuivel, mede door de komst van PlanetProof. Dit aandeel groeit volgens hem komende jaren door naar 35 tot 40%. Hij ziet Nederland als voorloper wat betreft het verduurzamen van de zuivelproductie.

FrieslandCampina blijft investeren in PlanetProof. Dat is volgens Kusurkar nodig om zuivel toekomstbestendig te maken. “Duurzaamheid mag echter niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van de producten en dus moeten we zoeken naar meer schaalgrootte. Ik denk daarom dat we op termijn naar één topkeurmerk in de sector gaan.”

Aniruddha Kusurkar is sinds 1 november 2023 managing director consumer dairy Netherlands bij FrieslandCampina.



CM-Block Knop

LEES MEER ARTIKELEN OVER ZUIVEL


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties

  1. Visieloos geleuter
    Sorry voor mijn taalgebruik
    Royal FC is HET voorbeeld van visieloos ondernemen
    Kijk naar de uitspraken en werkwijze van rfc vanaf 2010 en trek je conclusies.
    Paar steekwoorden:
    Fosfaat
    Grondgebonden
    Laat die melk maar komen!!!!!
    Rode bakjes!!
    Amersfoort kent geen schaamte!

  2. Blijkbaar hebben ze het bij frieslandcampina nog steeds niet door waarom zoveel leden zijn weggelopen en nog steeds weglopen.
    Arrogantie is er nog steeds , door te veronderstellen dat hun niet door de markt gevraagde planet proof ooit als enig duurzaamheid certificaat kan gelden.

  3. duurzaamheid mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van de producten. dus de boeren moeten het allemaal maar weer voor noppes doen…. of schaalvergroting in een krimpende markt??????