Boeren van Amstel brengen kaas op de markt via crowdfunding
Achttien melkveehouders uit de regio Amsterdam, verenigd in het collectief Boeren van Amstel, brengen gezamenlijk een nieuwe kaas op de markt onder de naam Amsterdammer Kaas. De boeren hebben hiervoor een crowdfunding gehouden.
Nu meer dan 95% van de benodigde deelname toegezegd is, kan de marktintroductie doorgaan, meldt Michel Penterman, directeur van Boeren van Amstel.
Het gaat om een jonge kaassoort die volgens de initiatiefnemers de afgelopen decennia van de markt is verdwenen door concurrentie van Edammer en Goudse kazen. Boeren van Amstel grijpen de viering van het 750-jarig bestaan van Amsterdam, dit najaar, aan voor de introductie van hun nieuwe kaas. “Zo krijgt Amsterdam zijn eigen kaas weer terug”, aldus Penterman.
De crowdfundingsactie heeft 330 deelnemers getrokken, aldus Penterman. 65 daarvan hebben ingetekend op een lening, de rest heeft ingetekend op voorverkoop van de kaas. Het gaat om bescheiden bedragen per intekenaar. De hoogste leningen zijn €2.500, maar de meest voorkomende bedragen zijn €100 tot €250. Penterman: “Daar mikken we ook bewust op, met het oog op community building.”
Boeren zijn lid van FrieslandCampina
De boeren die leveren aan Boeren van Amstel zijn lid van FrieslandCampina. Dat bedrijf was oorspronkelijk ook betrokken bij de oprichting van het initiatief, maar staat nu op afstand. Enkele jaren geleden was er een doorstart, de organisatie heeft nu de vorm van een zelfstandige bv, waarvan de leveranciers aandeelhouder zijn. De leveranciers hebben van FrieslandCampina ruimte om maximaal 30% van hun melk af te zetten langs dit concept, aldus Penterman.
Vorig jaar was het verwerkte volume 830.000 liter en de omzet €1 miljoen. Er werd een winst gemaakt van €25.000. Veruit het belangrijkste product is dagverse volle melk, aan supermarkten in en rond Amsterdam geleverd via zuivelbedrijf Den Eelder. “Dit gaat vooral in de cappuccino”, aldus Penterman. Amsterdammer Kaas is het eerste kaasproduct van Boeren van Amstel. Het wordt gemaakt bij Klaver Kaas in Winkel (N.-H.). Penterman ziet in de nabije toekomst mogelijkheden tot groei. “We kunnen op termijn denk ik twee à drie keer zoveel melk verwerken als nu.”
Deel opbrengst naar weidevogelfonds
Van elke verwerkte kilo melk gaat €0,02 naar een speciaal weidevogelfonds dat mede wordt beheerd door Vogelbescherming Nederland. Afgelopen jaren is daarmee €45.000 verzameld. De nieuwe kaassoort heeft nog een extra koppeling met biodiversiteit, per kilo verkochte kaas wil men 1 vierkante meter slootkant biodivers inzaaien. Dit jaar zou het om 4 hectare gaan, en op termijn is 10 hectare beschikbaar. De bonus dient als vergoeding voor extra inspanning geleverd door de deelnemende boeren, en is een aanvulling op ANLb-vergoedingen.
LEES MEER ARTIKELEN OVER ZUIVEL
Nieuwsbrief zuivelmarkt
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.