Foto: Canva RundveeColumn

‘Bijna 43 cent per kilo bij A-ware’

Je zult maar één van de boeren zijn, die via A-ware meedoet aan de levering van melk aan AH.

Dan beur je bijna 43 cent (€ 42,84) per kilo melk. Om je vingers bij af te likken, want de basisprijs van A-ware is € 36,09 met een maximum van € 37,84 cent. Die zit daarmee even lager dan FrieslandCampina. Niet alleen bij melk kunnen korte ketens succesvol zijn. Zo zweert Fruitteler van het Jaar, Nicole Smits in Zeewolde, bij de directe verkoop vanaf hun bedrijf. Ze is afgestudeerd in commerciële economie, maar stapte toch in het fruitteeltbedrijf van haar ouders. Tot eigen genoegen en ze ziet perspectief.

Trots op eigen kalverhouderij

Dat zien ook Joris van der Doelen en zijn vrouw Veronique. Ze verkopen maaltijdboxen kalfsvlees in samenwerking met een restaurant in Vinkel. Ze zijn nog maar net begonnen, maar de belangstelling is prima. Ze kopen nu het kalfsvlees nog in, maar zijn wel van plan het vlees van hun eigen bedrijf te gaan gebruiken. Dus zijn ze gestart met de verkoop en de verpakking, ook via een nieuwe website. Zo willen ze eerst de markt even testen.

Van groot belang vinden ze bovendien dat het draagvlak voor de sector toeneemt. Plus de belangstelling voor kalfsvlees. Dat is vaak nog onbekend. Met de korte keten hopen ze dat er een band ontstaat tussen de producent en de gebruiker. Volgens Joris biedt dat toekomstperspectief. En daar gaat het hem vooral om. Want hij is trots op zijn eigen kalverhouderij.

Vion komt langs voor de varkens en je hoort er weinig van, alleen als er wat mis is

Ziedaar een perspectiefvolle ontwikkeling. Naast Albert Heijn heeft ook Jumbo een nieuwe Zuivellijn opgestart met een directer contact met de boeren. Lidl en Aldi blijven niet achter. Maar is dit de toekomst? Voor een klein aantal zeker. Maar niet voor allemaal. Zolang we 70% van onze producten exporteren, is maar een klein deel via korte ketens af te zetten. De overgrote hoeveelheid moeten we verkopen via onze grote coöperaties en handelsondernemingen. Die kunnen dat. Alleen vergeten ze de boeren, die de grondstoffen leveren. De RMO haalt de melk op en daarmee basta. Vion komt langs voor de varkens en je hoort er weinig van, alleen als er wat mis is. Groente gaat naar de veiling en is op datzelfde moment een bulkproduct. En ga zo maar door.

Bij alleen maar afzet en voldoen aan de opgelegde regels mis je die voldoening

Dat kan anders. Nu is er een oerwoud aan regels om de boer melk te laten afleveren dat aan de eisen van de afnemer voldoet. Het is een van boven opgelegde opdracht. Die geeft niet het gevoel dat je een goed product moet afleveren. Je doet het alleen goed om geen ‘straf’ te krijgen. Wat een verschil met de korte keten. Daar werken de boeren en telers met hart en ziel om hun klanten tevreden te houden. Dat voelt naast het geld ook als een beloning. Bij alleen maar afzet en voldoen aan de opgelegde regels mis je die voldoening.

Het zou goed zijn dat bedrijven als FrieslandCampina hun leden ook het gevoel geven dat ze werken aan een eindproduct. Kortom: binnen de grote ketens moet het gevoel van korte ketens ontstaan.

Reacties

  1. Die 43 eurocent bij AH krijg je ook niet voor niets.Je moet aan een hele lijst voorwaarden voldoen om het te krijgen.Voor de een is het makkelijk er aan te voldoen een ander zal fors moeten infesteren om die 5ct extra te krijgen.5ct over 1 miljoen liter melk is 50 duizend euro ,toch een mooi bedrag daar kan je best wel wat voor doen.

  2. Het is fout om te luisteren naar de burger. Je moet luisteren naar de consument. Maak een prijslijst beginnend met de basisprijs en verder de opties mét de prijzen. Laat de politiek zich hier niet mee te bemoeien. Verplichtingen/ verboden bij wet is funest voor de opties.

  3. Vergaderboer je maakt een fout door te stellen dat je aan een oerwoud van regels die de afnemer eist moet voldoen . Dit zijn regels waarvan frieslandcampina zelf denkt dat afnemers die eisen. Opgesteld door milieukeur (planetproof) en de zogenaamde milieuorganisaties. Je geeft het zelf aan dat klanten bij aware wat te kiezen hebben , bij campina word de klant door de strot geduwd wat campina denkt dat goed voor ze is. Back to basic en de klant zelf laten kiezen. Het zijn geen kleine kinderen , ze weten echt zelf wel wat goed is.

Beheer
WP Admin