Topman Hein Schumacher maakte op de ledenraadbijeenkomst bekend dat FrieslandCampina strategische opties voor de kindervoedingsactiviteiten onder het Friso-merk onderzoekt. - Foto: Herbert Wiggerman RundveeNieuws

Babyvoedingsmerk Friso mogelijk € 2,2 miljard waard

Zakenbank JPMorgan peilt de belangstelling voor een eventuele verkoop van Friso, het wereldwijde baby- en kindervoedingsmerk van FrieslandCampina.

Volgens persbureau Reuters heeft JPMorgan informatie over Friso verstuurd aan potentiële kopers. Bij een eventuele verkoop zou Friso $ 2 tot $ 2,5 miljard waard zijn, volgens 3 bronnen die bekend zijn met de situatie. Dat zou bij de huidige dollarkoers neerkomen op € 1,8 tot € 2,2 miljard. Informatie over een verkoop zou zijn verstuurd aan onder meer private equity investeerders en strategische partijen. Het officiële proces zou begin januari al kunnen starten, aldus de bronnen. JPMorgan geeft geen commentaar.

‘Onderdeel van evaluatie’

FrieslandCampina wil er zelf niet meer over zeggen dan dat het nadrukkelijk alle opties bekijkt voor het merk Friso. “Wij lopen niet vooruit op de uitkomsten van de evaluatie”, geeft een woordvoerder aan. Hij verwijst daarbij naar de evaluatie die is aangekondigd in de ledenraad eerder deze maand. Reuters verwijst eveneens naar de verklaring van het zuivelbedrijf over de ledenraadbijeenkomst.

De Chinese markt is in een paar jaar tijd voor FrieslandCampina omgeslagen van zeer lucratief naar veel minder winstgevend. Dit jaar was het zelfs een belangrijke oorzaak voor achterblijvende resultaten in het eerste halfjaar. Topman Hein Schumacher maakte op de ledenraadbijeenkomst bekend dat FrieslandCampina strategische opties voor de kindervoedingsactiviteiten onder het Friso-merk onderzoekt. Welke opties dat zijn, liet RFC in het midden voor het merk dat valt onder de divisie Specialised Nutrition.

In januari 2021 waren er ook al geruchten over de verkoop van Friso. Toen was het persbureau Bloomberg dat zich baseerde op ingewijden. JPMorgan werd toen ook genoemd als adviseur. FrieslandCampina ontkende toen met klem dat het Friso zou willen verkopen.

Wereldwijd merk

Friso is het belangrijkste merk binnen de divisie ‘Specialised Nutrition’, dat ook andere merken voor kindervoeding en andere voeding omvat. Onder het merk Friso wordt wereldwijd in 25 landen baby- en kindervoeding verkocht. Jarenlang was China een lucratieve markt. De Chinese markt werd vooral vanuit Hongkong als toegangspoort bediend. Dat zorgde voor problemen toen de grens tussen Hongkong en de Chinese afzetmarkt werd gesloten.

De afzet in China is bovendien structureel lager door lagere geboortecijfers en het streven om meer zelfvoorzienend te worden voor producten als baby- en kindervoeding.

Reuters onderstreept dat in juni het Britse concern Reckitt Benckiser de Chinese baby- en kindervoedingstak voor $ 2,2 miljard heeft verkocht aan een Chinese investeringsmaatschappij. Chinese zuivelbedrijven zoals Yily zijn op het overnamepad. Yili is inmiddels onder meer de grootse aandeelhouder in Ausnutria, dat ook bedrijven heeft in Nederland, inclusief een belang in zuivelaar Farmel.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief zuivelmarkt en ontvang maandelijks gratis artikelen die normaal alleen te lezen zijn voor abonnees.

Reacties

  1. Wat is dit voor een sterfhuis constructie beleid. De laatste jaren alleen maar meldingen over verkopen van onderdelen nooit over mooie versterkingen. Het lijkt zo wel of de rabobank net als destijds bij de zlto eiste dat ze rendac verkochten hier mogelijk achter zit. Dan kan de neerwaartse spiraal mogelijk nog wel even doorgaan.

  2. Philips heeft onrendabele divisies afgestoten.
    Die voorzagen op tijd, dat ze o.a. prijstechnisch toch niet konden opboksen tegen giganten uit het verre oosten zoals Samsung.
    Philips laat o.a. hun tv ’s maken door LG. De techniek hebben ze wel mee ontwikkeld.
    Dat ze afgeslankt zijn, wil niet zeggen dat ze niet rendabeler zijn geworden en niet meer meedoen.
    In medische apparatuur zijn ze heel groot. En dat doet er toe.
    De tijd van rendabele massale gloeilampenproductie ligt om diverse redenen wel achter ons.
    Rfc moet die vertrokken en slecht renderende melkplas ook niet terug willen. Laat dat Anker maar doen.
    Als je dan toch 2,5 miljard hebt om te herinvesteren, kun je beter naar vastgoed kijken, of de containervaart enz.. Daar worden giga winsten behaald.
    Of doe net zoals het ABP, die gaan samen met kpn investeren in verdere verglazing van Nederland.
    Waarom investeren in een sector waar slechts marginale winst behaald wordt en waar krimp vrijwel onontkoombaar is

  3. Toen ze jaar of 4 geleden de schappen leegroofden was het waarschijnlijk het dubbele waard, maar vooruit beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

  4. Voor zover ik het kan overzien zit het probleem bij de toekomstverwachting in China. Het beleid van de Chinese overheid is er op gericht buitenlandse leveranciers zo klein mogelijk te houden. China streeft naar zoveel mogelijk zelfvoorziening, ook op het gebied van zuivel.

    De vraag die opkomt: als wij Friso verkopen voor ruim 2 miljard waar kunnen wij dat geld met voldoende zekerheid investeren voor duurzaam rendement?

    1. Misschien trouwe leden zoals Bennie/schooteind en vele anderen extra belonen, dan pas ruimte voor nieuwe leden.

  5. Rfc gaat philips achterna. Van een wereldspeler naar een kleintje. Het management vreet de waarde op en vertrekt daarna. De opbrengst van friso gaat naar het personeel ( ook directeuren) via ontslagvergoedingen en de leden blijven arm achter.

Beheer
WP Admin