De Landbau-Motor kreeg in 1914 zijn meer definitieve vorm. Uitgerust met een 80 pk viercilinder Lanz-benzinemotor en 2 meter hoge wielen, was de Landbau-Motor al wat meer geconstrueerd als Zugmaschine . De frees was afkoppelbaar, en op de riemschijf kon de Landbau-Motor ook een (dors-)machine aandrijven. De Eerste Wereldoorlog begon, en net als andere fabrikanten moest ook Lanz zich toeleggen op oorlogsmateriaal. De landbouwtrekker kwam op het tweede plan, maar gebaseerd op de Landbau-Motor werden in de oorlogsjaren zo n 300 stuks Zugmaschinen (trekmachines) aan het leger geleverd voor het verplaatsen van oorlogsmaterieel. Voor dat doel bouwde Lanz ook een variant met 120 pk motor. MechanisatieFoto

25ste Feldtag in Nordhorn

Op de Feldtag van de Duitse Treckerclub Nordhorn was veel vooroorlogs en zeldzaam materiaal te zien.

Nordhorn onderscheidt zich niet alleen door de hoeveelheid trekkers en machines van andere evenementen, maar ook door de diverse demo’s en het vooroorlogse, zeer zeldzame materiaal. Ieder jaar is er weer wat aparts te beleven.