‘Reddingsactie voor Bovaer in Verenigd Koninkrijk’
De hysterie in het Verenigd Koninkrijk noopt Arla Foods een krachtig signaal af te geven: methaanremmer Bovaer is veilig voor koeien en mensen. Het toevoegmiddel is in 68 landen toegelaten. In 25 landen, en al bij meer dan 200.000 koeien wordt het al gebruikt. Of deze verklaring afdoende is, valt te betwijfelen.
De suggestie is gewekt dat Bovaer kankerverwekkend zou zijn. Op sociale media circuleren oproepen om Arla te boycotten. In de miljoenenkrant Daily Mail is een lijst gepubliceerd van alle zuivelmerken van het concern. Drie supermarkten met Arla’s melk in de schappen liggen onder vuur.
Nu kun je redeneren dat de Britten wat overgevoelig zijn als het om voedsel gaat. De BSE-affaire galmt nog na. Het gevaar voor mensen werd destijds lange tijd ontkend. Met de term Frankenstein Foods verdwenen halverwege de jaren negentig gentechproducten uit de schappen. Het echte bewijs voor schadelijkheid ontbrak. En nu dreigt Bovaer van DSM Firmenich eenzelfde pad.
‘Geen zorgen voor consument en milieu’
Wat is er aan de hand? Arla Foods meldt trots op circa 30 bedrijven een proef te doen met Bovaer om de CO2-footprint van haar producten te verlagen. Een kwart theelepel van het actieve stofje 3-NOP verlaagt de emissie van methaan met 27 tot 40% per kilo droge stof, afhankelijk van het rantsoen. Methaan is een belangrijk gas in de klimaatopwarming. In potentie is het 28 keer schadelijker dan CO2. Wetenschappers, onder meer van Wageningen UR, bevestigen de claim van DSM. Ook de Europese toelatingsautoriteit Efsa oordeelt positief. Er zijn geen zorgen voor consument en milieu.
Inmiddels oud-EU-commissaris Stella Kyriakides van gezondheid en voeding meldt in 2022: “Innovatie is de sleutel voor het realiseren van een duurzaam voedselsysteem. De toelating van een product als Bovaer is een voorbeeld van wat we kunnen bereiken met nieuwe agrarische innovaties.”
Wantrouwen
En toch gaat het fout. Er heerst wantrouwen tegen deze innovatieve trajecten. Zeker als deze de gangbare praktijk met eenzelfde veestapel of productie in de benen moeten houden. Sociale media lenen zich perfect om dit wantrouwen te voeden. Voor de term nepnieuws is niet iedereen gevoelig, laat staan of de informatie überhaupt te verifiëren is.
Arla Foods zou in verweer support moeten krijgen van collega’s als FrieslandCampina en andere serieuze partijen in de keten, van voerjongens tot supermarkten. En als ngo’s ruggengraat hebben, doen zij hier in mee. Een discussie moet op feiten worden gevoerd, niet op verdachtmakingen. Een interessante les uit deze zaak is ook om de burger/consument in een veel eerder stadium actief te betrekken in dergelijke trajecten. Vertel wat het doel is, informeer transparant, ook als het even tegenzit. Er blijft dan nog genoeg over om van mening te verschillen, maar dan wel op basis van feiten.