Reclame Code Commissie: zuivellespakket in strijd met reclamecode
Drie lespakketten voor basisschoolleerlingen over zuivel bevatten misleidende uitspraken over dierenwelzijn.
Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na klachten van Wakker Dier. De pakketten worden aangeboden door de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) en ZuivelNL en maken onder meer deel uit van het schoolzuivelprogramma, een gesubsidieerde regeling voor gratis schoolmelk.
Volgens Wakker Dier geeft het lesmateriaal ‘een eenzijdig, deels incorrect beeld van de zuivelindustrie’. De stichting had de RCC gevraagd een aantal specifieke uitingen in de pakketten te toetsen aan onder meer de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Het ging bijvoorbeeld om oefeningen en video’s waarin de suggestie werd gewekt dat koeien vaak zelf kunnen kiezen wanneer ze naar buiten willen. “Een te rooskleurige voorstelling van zaken”, meent de RCC.
Niet herkenbaar als reclame
De RCC stelt dat het lesmateriaal als reclame moet worden aangemerkt omdat het niet alleen feitelijke informatie bevat over zuivel, maar ook een aanprijzing is ‘zowel van denkbeelden als van goederen’. De pakketten zijn echter niet duidelijk als reclame herkenbaar en daarom in strijd met de NRC, aldus de commissie. Wat betreft de door Wakker Dier aangevoerde uitingen oordeelt de RCC grotendeels dat die in strijd zijn met de NRC en de KJC.
Deels aangepast, maar onvoldoende
NZO en ZuivelNL hebben het lesmateriaal inmiddels op een aantal punten aangepast. Zo staat er nu bijvoorbeeld in dat koeien ‘bij sommige stallen’ zelf naar binnen en naar buiten kunnen lopen. Ook hebben ze op de website en in de pakketten zelf explicieter vermeld dat zij de aanbieders zijn. Volgens Wakker Dier is echter ‘nog veel verdere herziening’ nodig.
LEES MEER ARTIKELEN OVER ZUIVEL
Nieuwsbrief zuivelmarkt
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.
Reacties
Je moet een account hebben om te reageren
Voordelen van een account:
Krijg toegang tot de beste en meest actuele artikelen.
Discussier mee met collega’s, experts en specialisten.
Wanneer is het bij WD wel goed genoeg??