Milcobel rondt verkoop ijsdivisie Ysco af
Zuivelcoöperatie Milcobel heeft de verkoop van haar ijsdivisie Ysco succesvol afgerond. De dochteronderneming is tegen een niet nader bekendgemaakt bedrag overgedaan aan vermogensbeheerder Davidson Kempner Capital Management. Davidson Kempner heeft wereldwijd ongeveer $37 miljard aan vermogen onder beheer.
Milcobel kondigde de verkoop van Ysco afgelopen zomer aan. Een deel van de verkoopopbrengst vloeit terug naar de leden-melkveehouders van Milcobel. Dat gebeurt in de vorm van een getrouwheidspremie. Deze bedraagt €3 per 100 liter, uitgesplitst in telkens een premie van €1,50 voor de geleverde volumes melk in 2024 en 2025.
Ook biedt de verkoop ruimte voor gerichte investeringen binnen de zuivelonderneming en de aflossing van langetermijnschulden. Dit laatste lijkt nu vooral belangrijk voor de recent aangekondigde fusie met FrieslandCampina.
Binnen Milcobel gaat de focus volledig op haar kernactiviteiten in zuivel. Dan gaat het over producten als mozzarella, geraspte kaas, melkpoeder, wei, boter, room, en consumentenproducten waaronder Brugge Kaas.
IJsproductie onder private label
Ysco werd opgericht in 1949. Het richt zich volledig op de productie van ijsproducten onder private label voor de Europese markt. De onderneming werkt naar eigen zeggen nauw samen met bijna alle grote Europese retailers. Ysco heeft productielocaties in Langemark, België en Argentan, Frankrijk, en distribueert tot 190 miljoen liter ijs per jaar.
Milcobel gaf bij de aankondiging van de verkoop aan dat de Europese markt voor ijs onder private label de afgelopen jaren flink is gegroeid. Naar verwachting groeit deze markt de komende jaren verder. Ysco wil als een van de grootste private label ijsproducenten profiteren van deze snelgroeiende maar sterk consoliderende markt. De overname zou Ysco helpen aan het nodige kapitaal en de focus om verder te groeien.