‘Less Farmers Better Food’
Met enige regelmaat rijd ik onder een spoorlijn door. Op één van de staanders, of hoe noem je die dingen, verscheen vorige zomer ineens een tekst: Less Farmers Better Food. Ik weet nog dat ik er een tijdje naar heb staan kijken, omdat de logica me ontging. Minder boeren, beter voedsel. Hoe dan?
Kennelijk was ik niet de enige met vraagtekens. Een paar dagen later was het eerste woord overgeschilderd. Toen stond er: Farmers Better Food. Boeren beter voedsel. Ook dat leek me niet erg logisch, want beter dan wie of wat?
Een idee of gewoon zomaar?
Niet veel later was het woord Less weer terug om een poosje later opnieuw weer overgeschilderd te zijn. Less, weg, Less, weg… Het werd een dikke verflaag zo zoetjesaan. Jammer genoeg heb ik nooit iemand bezig gezien met spuitbus of verfkwast. Ik had beide kanten graag gevraagd naar het waarom. Zat er echt een gedachte achter of was het gewoon baldadigheid?
Deze wonderlijke kreet was onder een treinviaduct gekliederd
Er staat nu Farmers Better Food en ik denk dat het positief bedoeld is. Dat past wel bij het algemene beeld. Boeren hebben zelf vaak het idee dat ze niet erg gewaardeerd worden. Dat komt vermoedelijk door de trollen en negatieve schreeuwers op social media. Daardoor kun je ongemerkt het beeld krijgen dat iedereen tegen je is. Maar de cijfers wijzen steevast anders uit.
Consumentenwaardering agrarische sector relatief hoog
Onlangs kwamen de nieuwste resultaten van de Agrifoodmonitor naar buiten. Uit dit jaarlijkse consumentenonderzoek, uitgevoerd door Wageningen University & Research, bleek dat er sprake is van wat ik maar stabiel positivisme noem. De melkveehouderij zit zelfs een beetje in de lift. Op een totale scorebalk van 1 tot 7 scoorde deze sector vorig jaar een 5 en nu een 5,1. Akkerbouw noteerde een 5,5 en de varkenshouderij een opmerkelijke 5,1. Ik zeg opmerkelijk, omdat de score het jaar ervoor een 4,5 was. Let wel: dat is dus geen onvoldoende, zoals op een wiskundeproefwerk het geval zou zijn. Proefwerken gaan uit van een maximale score van 10, de schaal van de Agrimonitor gaat tot 7 en dan is een 5,1 dus dik bovengemiddeld.
Deze hoge scores hebben volgens de onderzoekers te maken met de betrokkenheid van de maatschappij. Hoe groter de betrokkenheid, hoe belangrijker en relevanter men de betreffende sector vindt. En dat uit zich in een hogere waardering. Dat is geen toevalstreffer, deze trend is er al jaren.
De cynische lezer
Nu zullen de cynische lezers vast gaan mopperen dat die waardering dan ook maar eens uitbetaald moet worden. Ruim de helft van de ondervraagden van de Agrifoodmonitor geeft aan daar best toe bereid te zijn. Ik hoor nu de cynische lezers verder mopperen dat die consument dat wel zegt, maar het niet doet en dat zal voor een deel vast zo zijn.
Ik wil niet verzanden in een discussie over de vraag of waardering altijd tot meer geld moet leiden. Feit is dat consumenten zich betrokken voelen bij de landbouw en dat ze die relevant vinden. Hoe dat zat of zit bij de verfspuiters onder dat treinviaduct zal ik vermoedelijk nooit weten. De laatste weken is het er rustig. Het woord Less is al een hele tijd weg. Er heeft nog een poos een soort icoontje van een stier op die plek gestaan, maar ook dat is inmiddels weg. Nu staan er alleen nog de laatste drie woorden: Boeren beter voedsel. Misschien was de verf op of zijn de uitvoerders verhuisd. Geen idee.