AlgemeenAchtergrond

Chinese markt overspoeld met nepwijn

Beijing – De groeiende populariteit van wijn leidt er in China toe dat er veel vervalsingen van de drank op de markt verschijnen. Het bezit van een goede fles wordt in het Aziatische land steeds meer gezien als een teken van hoge sociale status. Vervalsers spelen in op de vraag door op grote schaal nepwijnen van bekende merken aan de man te brengen voor hoge bedragen.

Met name Franse wijnen zijn populair onder rijke Chinezen. Hoe beroemder het merk en hoe hoger de prijs, des te populairder de wijn is. Een exclusieve fles Bordeaux Chateau Lafite Rothschild 1982 gaat er voor 50.000 yuan (5500 euro) van de hand. Door de relatieve onervarenheid van Chinezen kunnen velen het verschil met de nepwijnen niet herkennen. Daar zijn vaak kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd.

Tot voor kort dronk de gemiddelde Chinees slechts een liter wijn per jaar, maar in 2014 is China naar schatting zesde op de lijst van wijnconsumerende landen.

Beheer
WP Admin