Foto: ANP AlgemeenNieuws

Begin volgend jaar stikstofdoelen voor industrie en verkeer

Het kabinet maakt begin 2023 bekend hoeveel de stikstofuitstoot van verkeer en industrie omlaag moet. Dan komen er zogeheten indicatieve emissiereductiepercentages voor NOx voor deze sectoren. Dat schrijft minister Van der Wal (Stikstof) in een brief aan de Tweede Kamer.

Het kabinet wacht eerst enkele rapportages af over de ontwikkeling van de uitstoot van NOx uit verschillende sectoren, zoals industrie, energie en mobiliteit. Daarna moet er een evenredige verdeling van de totale stikstofopgave komen, aldus Van der Wal. Mogelijk is aanscherping van de doelen voor sommige sectoren nodig.

Doelen voor uitstoot van ammoniak

Deze zomer kwam het kabinet met zulke indicatieve doelen voor de uitstoot van ammoniak, die vooral afkomstig is uit de landbouw.RDat was toen aanleiding voor grootschalige boerenprotesten.

Regionale doelen voor NH3

De doelen voor NOx moeten tegelijk met de regionale doelen voor NH3 (ammoniak) op 1 juli definitief worden vastgesteld. Dan wordt ook duidelijk of de richtinggevende regionale doelen voor ammoniak bijgesteld moeten worden.

Piekbelasters

Bij die afweging is ook aandacht voor piekbelasters voor beide vormen van stikstof. Volgens de minister kan gebiedsgericht maatwerk nodig zijn voor de industrie.

Emissies van NOx uit verkeer en industrie fors gedaald

Sinds 1990 zijn de emissies van NOx uit verkeer en industrie al fors gedaald, als gevolg van Europese wetgeving. De energietransitie die in gang is gezet vanwege het klimaatbeleid levert ook flinke stikstofwinst op, maar is tegelijk ook afhankelijk van stikstofruimte – vooral voor de aanleg van nieuwe energie-infrastructuur, waarbij tijdelijk stikstof vrijkomt.

Lees alles over het stikstofbeleid in dit dossier.

Het laatste stikstof nieuws op je mobiel.

Bekijk hier hoe je deze app vastzet op het startscherm van je mobiel.

Reacties

  1. En bij de weg. Boeren die hun grond verkopen voor natuur doen er verstandig aan een clausule op te nemen in het verkoop contract. Daarin staat dat als deze grond tot 15 jaar of zo na de verkoop als bouwgrond wordt verkocht de verkoper dit verschil in waarde alsnog wordt nabetaald.

    1. precies , gewoon een kettingbeding , deed de overheid in het verleden ook toen ik BBL grond kocht , als ik er binnen 10 jaar een windmolen op zou zetten kon ik 100.000 euro !! aftikken.

  2. “Stikstof” is een smoes. De “elite”vliegt de wereld over in prive jets om te vertellen hoe wij moeten leven met een door hun gecreerd tekort aan oa vervoer, electriciteit, gas en voedsel. De simpelste en snelste manier om dit probleem op te lossen is door het kabinet er uit gooien. Jullie Rutte en onze Trudeau zijn beide “fan boys” van Klaus Schwab’s world economic forum. Om de WEF’s “Build Back Better” agenda uit te voeren moet wat we nu hebben eerst kapot. De bevolking moet de buikriem aanhalen terwijl de volksvertegenwoordigers miljarden uitgeven aan allerlei wazige flut problemen en aan wapens voor de proxy oorlog tussen de VS en Rusland waarvoor de Ukrainers worden opgeofferd. Geld wordt bijgedrukt en uitgegeven alsof het uit de mode gaat tot de hele westerse wereld gigantisch failliet is. Zoveel financiele onkunde als dat de westerse regeringen op dit moment demonstreren is onmogelijk. Er was onder normale omstandigheden al lang aan de noodrem getrokken.

  3. Dan verwacht ik ook een rapportage van alle stikstof van wegen, industrie, bebouwing en alles wat erbij is gekomen na de referentiedata van de Nb gebieden, en de bijbehorende Nb vergunningen en pas meldingen ( die er niet zijn) zodat we direct duidelijk hebben wie er het eerste weg mag.

  4. Ook 50 % van de auto’s eruit. Dat het verkeer al veel schoner is nu dan in het verleden maakt ook voor het verkeer niks uit. Ook 50% minder vluchten zullen de burgers blijmaken.

    1. Precies farmerbn we accepteren het niet langer die fossiele troep op onze mooie groene weiden!!

Beheer
WP Admin