Sterk jaar Arla levert 2,2 cent nabetaling op
Arla maakte woensdag 19 februari positieve resultaten bekend. De omzet stijgt licht naar €13,8 miljard en de winst komt uit op €401 miljoen. Leden-melkveehouders krijgen een historisch hoge nabetaling van 2,2 cent uitgekeerd.
Zuivelconcern Arla Foods heeft volgens eigen zeggen een prima jaar gedraaid in 2024. De omzet over de hele onderneming komt uit op €13,8 miljard, die uiteindelijk iets is gestegen ten opzichte van 2023. Het nettoresultaat bedraagt €401 miljoen en is ook hoger dan een jaar eerder. Ook de inspanningen die het bedrijf heeft gedaan om te besparen, heeft een flinke bijdrage geleverd aan de omzet. In totaal heeft Arla in 2024 €131 miljoen bespaard. Dat resulteert in de grootste nabetaling die het bedrijf heeft gedaan. Leden-melkveehouders krijgen 2,2 cent per kilo melk nabetaald. Hiermee keert het Deens-Zweedse zuivelbedrijf een totaalbedrag van €292 miljoen uit.
Prestatieprijs stijgt
Arla heeft in 2024 1,7 miljard kilo melk verwerkt en ziet de verwerking met zo’n 1,4% dalen ten opzichte van 2023. De prestatieprijs van het bedrijf komt uit op 50,7 cent per kilo melk en ligt 3,9 cent hoger dan een jaar eerder. De hoogste prijs betaalde het bedrijf in 2022 uit met 55,1 cent per kilo.
Sterke merken
In Noordwest-Europa groeit de omzet van Arla Foods met 4,1% met een omzet van €509 miljoen, vooral door de sterke groei van strategische merken. In Nederland stijgt de omzet met 1,6% naar €407 miljoen. De wereldwijde inzet van Arla’s merken leveren 3,7% groei in 2024. Al laat Castello een daling van 1,1% zien en is de omzetstijging van Starbucks minimaal met 0,8% door moeizamere afzet in het Midden-Oosten. Lurpack scoort prima met een volumegroei van 5,6%. Door hoge vetprijzen ziet Arla de nettowinst van Lurpack zelfs toenemen tot ruim 8%.
Het merk Arla groeit 3,9% in 2024. Internationaal groeide het merkvolume met 2,9%, maar daalde de omzet door koersverschillen. Dat speelt in Bangladesh en Nigeria, wat leidt tot een verlies van 1,5%. CEO Peder Tuborgh meldt dat in de eerste twee maanden van dit jaar een deel van dat verlies alweer is goedgemaakt door diezelfde koersveranderingen.
Duurzaamheid
De inspanningen van Arla om de CO2 verder te reduceren hebben effect. In totaal is de reductie gestegen tot 37% ten opzichte van peiljaar 2015. Deze reductie is gerealiseerd door optimalisatie in energie, stadsverwarming en investeringen in warmtepompen. Ten opzichte van 2023 is de uitstoot van CO2 met 3% verminderd. Echter door forse aankopen van wei van derden is de CO2-daling beperkt gebleven.
Vooruitzicht 2025
De bedreigingen voor Arla en thuismarkt Europa zijn goed in beeld en daar heeft het bedrijf zich op ingesteld. Daarin is een jaar-op-jaar daling van de Europese melkproductie van 1% opgenomen. Geopolitieke turbulente omstandigheden houden aan, maar het bedrijf verwacht dat de koopkracht van consumenten dit jaar stabiel blijft. Inflatie daalt en lonen zijn gestegen. Het bedrijf gaat ervan uit dat in 2025 de resultaten tussen 1% en 2% dalen. Toch ziet CFO Torben Dahl Nyholm voldoende aanknopingspunten om de omzet te zien stijgen naar €14,5 miljard. De nettowinst is geprognosticeerd op 2,8% tot 3,2%.
LEES MEER ARTIKELEN OVER ZUIVEL
Nieuwsbrief zuivelmarkt
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.