Colruyt en OKay kiezen bovenop de Better Chicken Commitment (BCC)-normen ook voor uitkomst kuikens in de stal. - Foto: Van Assendelft Fotografie PluimveeNieuws

Belgische supermarkten kiezen voor welzijnskip

De Belgische supermarkten Colruyt en OKay willen in 2026 met hun kippenvlees voldoen aan de eisen van het Better Chicken Commitment.

In navolging van Nederlandse supermarkten stappen ook de Belgische retailers Colruyt en OKay over op kippenvlees afkomstig van langzaam groeiende kuikens. Waar supermarkten in Nederland in 2023 overgaan op kippenvlees van het Beter Leven-keurmerk, spreken Colruyt en OKay de ambitie uit om met het kippenvlees in 2026 te voldoen aan de criteria van het Better Chicken Commitment (BCC). Dat meldt de ColruytGroup in een persbericht. Colruyt en OKay zijn de eerste Belgische retailers die vanaf 2026 willen werken volgens de BCC-criteria.

Criteria Better Chicken Commitment

Binnen het Better Chicken Commitment wordt uitgegaan van een maximale bezetting van 30 kilo per vierkante meter. De langzamer groeiende kuikens worden 49 of 56 dagen gehouden. De dieren beschikken over daglicht, zitstokken en afleidingsmateriaal (granen en strobalen), om het natuurlijk gedrag te stimuleren. De afgelopen jaren committeerden meer dan 200 bedrijven zich aan het Better Chicken Commitment.

Uitkomst kuikens in de stal

Colruyt en OKay kiezen bovenop de BCC-normen ook voor uitkomst in de stal. Volgens de retailers heeft dat als voordeel dat de eendagskuikens niet meer op transport hoeven van de broederij naar het vleeskuikenbedrijf. Bovendien hebben de dieren na uitkomst in de stal meteen toegang tot voer en water.

Reacties

Beheer
WP Admin