Hochwald haalt in 2024 voor het eerst €2 miljard omzet. Melkprijs blijft gelijk aan Duits gemiddelde. Export en afzet in supermarkten groeien. Foto: Hochwald Milch RundveeNieuws

Omzet Hochwald door grens €2 miljard

Hochwald Milch heeft zijn omzet in 2024 zien stijgen met 2,3% tot boven de €2 miljard.

Het bedrijfsresultaat (Ebitda) steeg met €22,9 miljoen naar €161,2 miljoen. Het doel om een melkprijs boven het landelijk gemiddelde uit te betalen, werd niet gehaald.

Melkprijs in lijn met gemiddelde

De melkprijs kwam inclusief nabetaling uit op gemiddeld 48,1 cent per kilo melk en lag daarmee in lijn met de gemiddeld uitbetaalde melkprijs in Duitsland. Een jaar eerder lag Hochwalds melkprijs met 47,5 cent per kilo melk nog ruim 2 cent boven het gemiddelde. Hochwald zet zijn strategie ‘Prepared for tomorrow’ voort in 2025. Doel is om de coöperatieleden een melkprijs te bieden in het bovenste segment van vergelijkbare Duitse bedrijven en extra toegevoegde waarde te creëren. Daartoe investeert het zuivelbedrijf voortdurend in locaties, processen en duurzaamheidsprojecten. Een belangrijke stap op dit gebied was volgens Hochwald de verplichting tot validatie van de eigen klimaatdoelen door het Science Based Targets initiative (SBTi). Sinds februari 2025 zijn de near-term-doelen officieel gevalideerd.

Groei in export en binnenlandse afzet

Hochwald verwerkte zo’n 2,3 miljard kilo melk. Dat is een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. Het exportaandeel van de omzet bedroeg 41%. Hochwald is in het bijzonder te spreken over de prestaties in de divisie Consumer Products International, vooral door gestegen exportvolumes op de Arabische markt.

De markt voor zuivelproducten blijft zich volgens de coöperatie positief ontwikkelen. Zo nam de afzet van room, yoghurt en kwark in Duitse supermarkten afgelopen jaar met meerdere procentpunten toe ten opzichte van het voorgaande jaar. CEO Detlef Latka ziet deze ontwikkeling als een bevestiging van de strategische focus op de ‘witte lijn’. De vergoeding voor vet gaat omhoog en komt daarmee gelijk met de vergoeding voor eiwit. Met deze maatregel speelt de onderneming in op haar intrede op de botermarkt.

Reacties

Je moet een account hebben om te reageren

Voordelen van een account:

Krijg toegang tot de beste en meest actuele artikelen.

Discussier mee met collega’s, experts en specialisten.