Boerenprotest bij de rechtbank voorafgaand aan het kort geding tegen de anti-zuivelcampagne van Dier&Recht. Foto: ANP RundveeNieuws

Billboard met kalf moet weg van rechter

Dit bericht is geüpdatet op 23 augustus om 21.50 uur.

Dier&Recht moet de billboards met teksten dat het scheiden van kalf en koe dierenleed veroorzaakt, binnen 48 uur weghalen. Dat heeft de rechter in een kort geding maandagmiddag 23 augustus besloten.

Agractie spande de zaak aan, omdat de bewering op de posters niet klopt en het imago van boeren schaadt. De rechter was het daar grotendeels mee eens en eist nu dus dat de posters weg moeten. Dezelfde afbeelding op de website van Dier&Recht moet ook van het internet.

De dierenorganisatie kon maandagmiddag bij de rechtbank in Amsterdam niet voldoende aannemelijk maken dat met het scheiden van kalf en koe ‘ernstig dierenleed’ wordt veroorzaakt. De rechter vond de uitlatingen van Dier&Recht onrechtmatig.

De foto van het billboard ging inmiddels veelvuldig rond op sociale media: de afbeelding van een pak melk, voorzien van foto’s en bijschriften zoals op een pakje sigaretten. ‘Zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed. Kalfjes worden direct na de geboorte weggehaald bij de moeder’, staat onder een foto van een kalf in een roze kruiwagen.

Criminaliseert boeren

Het billboard is onjuist en criminaliseert boeren, vindt de boerenactiegroep. Namens Agractie waren Bart Kemp en Erik Luiten aanwezig om tekst en uitleg te geven over de boerenpraktijk en specifiek over de beweegredenen van melkveehouders om koe en kalf te scheiden.

Maatschappelijke discussie

Dier&Recht vindt dat hun uitingen bijdragen aan de maatschappelijke discussie over dierenwelzijn en een vorm zijn van de vrijheid van meningsuiting. Het is de opvatting van de dierenorganisatie om de gangbare praktijk in de melkveehouderij, zoals het scheiden van koe en kalf, als dierenleed te bestempelen. De advocaat benadrukte dat er geen vastomlijnde definitie van dierenleed is. Wat directeur Frederieke Schouten betreft, is elke aantasting van het dierenwelzijn gelijk aan dierenleed. De eis van Agractie om te stoppen met deze billboards, is een beperking van deze vrijheid, betoogde de advocaat van Dier&Recht.

Vergelijking met de tabaksindustrie

Agractie vindt dat Dier&Recht boeren onterecht neerzet als dierenmishandelaars door op het billboard te zeggen dat melkproductie voor dierenleed zorgt. De vergelijking van boeren met de tabaksindustrie, een product waarvan bekend is dat het kanker veroorzaakt, noemde de verdediging van Agractie ‘weerzinwekkend’. De advocaat van Dier&Recht benadrukte dat het woord dierenleed niet in de wet staat en dat mensen die zuivel kopen, moeten weten wat daarvan de gevolgen zijn.

Eis Agractie

De campagne van Dier&Recht stond gepland voor twee weken op verschillende fysieke en digitale billboards en in bushokjes in zeven grote steden. Op de dag van de zitting is de campagne een week bezig. Agractie wil dat binnen enkele uren na de uitspraak alle reclame wordt weggehaald en dat de gewraakte afbeelding ook van de website wordt gehaald.

Al de nodige winst

Wat Bart Kemp betreft was voordat de rechtszaak was begonnen al de nodige winst geboekt: er was aandacht voor de zaak op de nationale media. “We hebben uit kunnen leggen waarom boeren kalveren niet bij de koe houden. Dat is al positief”, vertelde hij voorafgaand aan de zitting.

Reacties

  1. wat nog niet benoemt is is dat deze zaak ook met vergelijkende reclame te maken heeft ! men wordt via de posters door gelinkt naar de site van dier en recht. daar worden onder al het (negatieve) geneuzel over de veehouderij alternatieve vega producten aangeprezen .
    ‘Vergelijkende reclame’ heet dat waarbij het product van de reclamemaker met dat van een concurrent wordt vergeleken, dat mag ook, mits de vergelijking (onder andere) OBJECTIEF is en niet TE DENIGREREND.
    en daar gaat het in dit geval fout het is niet objectief en wel denigrerend !!

Beheer
WP Admin