Premium
Belangrijk is om jaarlijks het water van de haspel en pomp-set te laten. Hiermee voorkom je dat de slangen en turbine van de haspel of de pomp bevriezen en vervolgens kapot barsten. Daarnaast is het van belang om oliën te controleren en waar nodig te verversen. - Foto's: Hans Prinsen MechanisatieErvaring

Zo maak je een beregeningsset winterklaar

De aandrijving van de haspel komt vanaf de turbine. Het verschilt per haspel hoe deze de aandrijving opgebouwd is. De tandwielkast kan direct op de turbine gebouwd zijn. Kleurt de olie wit, dan is de keramische afdichting (€40) lek. Het advies is om jaarlijks de olie te verversen.

Afhankelijk van het type kan de haspel ook worden aangedreven via een v-snaar. Controleer de conditie en spanning van de v-snaar. Vervang bij twijfel deze v-snaar, deze draait namelijk een hoog toerental. Door de hoge ingaande snelheid is het verstandig om jaarlijks de olie van de tandwielkast te vervangen.

De remband zorgt dat de haspel niet extra na rolt bij het uittreken van de sproeier. Dit kan ervoor zorgen dat de slang los om de haspel komt te zitten. De remband moet een lichte weerstand geven. Zorg bij controle of de band juist niet te strak is gemonteerd is en dat er voldoende remvoering op zit.

Afhankelijk van de het type en uitvoering haspel is deze uitgerust met een profiel-as of ketting voor de slanggeleiding. Belangrijk is dat een profiel-as goed ingevet wordt om slijtage te voorkomen, doe dit ook tijdens het beregeningseizoen. De ketting voor de slanggeleiding dient gesmeerd en gespannen te worden.

Het grote tandwiel om de haspel kan eenvoudig gesmeerd worden met een dikke kwast en smeervet. Hetzelfde geldt voor het tandwiel voor rotatie van de haspel. Smeer ook de vetnippels op de draaikrans, deze worden vaak vergeten tijdens het onderhoud. Draai de haspel tijdens het smeren zodat het vet overal goed tussen komt.

Om te voorkomen dat de pomp bevriest zit er aan de onderkant van de pomp een plug om het water eraf te laten. Het pomphuis vullen met antivries of iets dergelijks is niet nodig. Boven de pomp zit een watervoorraadvat, laat het water in de winter af, vergeet niet voor gebruik het vat weer te vullen met water.

Ververs om de 500 uur motorolie, motoroliefilter en het brandstoffilter. Omdat de ruimte tussen het motorblok en de brandstoftank minimaal is, zijn de meeste pompsets uitgerust met een motoroliehandpomp. Hiermee pomp je de olie uit het carter zonder geknoei met lekbakken.

De pomp zit vaak geheel of gedeeltelijk in de geïsoleerde kast. De aftapplug van de pomp is daardoor vaak lastig te bereiken. Het meest eenvoudigst is om hiervoor een oliezuiger te gebruiken, hiermee kun je de olie uit het pomphuis zuigen. In het pomphuis gaat ongeveer 7 liter 80W90 olie.

Reacties

  1. Volgens smits moet je bij warm weer de haspel niet oprollen om het water eruit te halen. Als het kouder worrdt krimpt de slang en wordt die ovaal. Ook krijg je veel spanning op de trommel.

  2. Beetje laat advies om de machines nu nog winterklaar te maken .
    Beter nu dan nooit ,sommige boeren schenken hier weinig aandacht aan .
    Tijd of geld kost het , het is maar net waar je voor kiest ,ieder zijn keuze .

Beheer
WP Admin