Joëlle van den Brand (l.) en Lila Planjyan (r.) bedachten een boerenpodcast om allerlei vraagstukken uit de landbouw van verschillende kanten te belichten. Foto: Koos Groenewold BoerenlevenInterview

Twee stadse vrouwen bedachten een boerenpodcast

Met hun bedrijf voor precisietechniek willen ze marktleider worden van Europa. Tijdens het marktonderzoek ontstond het idee voor een boerenpodcast.

Lilia Planjyan en Joëlle van den Brand werkten als strategie-consultants in het bedrijfsleven, wisten weinig tot niets van landbouw maar zetten vorig jaar toch de podcast Boerenverstand op poten. Het zijn wekelijkse gesprekken met boeren, over hun werk, hun leven en hun visie. Veertien afleveringen hebben ze tot nu toe gemaakt en inmiddels weten ze één ding zeker: ‘Boeren zijn supermensen om mee te werken’. Een gesprek met Joëlle van den Brand, medeoprichter van de podcast Boerenverstand.

Jullie houden kantoor in Amsterdam. Hoe komen twee stadse vrouwen tussen de boeren terecht?

“Lilia en ik werkten allebei bij Kearny, een internationaal organisatieadviesbureau. Wij adviseerden bedrijven op boardlevel over bedrijfsstrategieën. Op een gegeven moment wilden we zelf gaan ondernemen, maar dan wel in een sector waar je echt iets toe kunt voegen. We kwamen uit bij de landbouw waar ontzettend veel aan de hand is. Boeren staan bijna voor een onmogelijke opgave om meer te produceren en tegelijk hun kosten laag te houden. Wij dachten: technologie kan daar een rol bij spelen, meer specifiek: precisietechnologie. Om te weten waar behoefte aan is, zijn we marktonderzoek gaan doen. Daarvoor zijn we ook bij dertig boeren langs geweest. Dat was zo leuk en zo interessant, we leerden zoveel. Op een dag zaten we samen in de auto op weg terug toen Lilia zei: zou het niet leuk zijn om een landbouwpodcast te gaan maken? Zo is het begonnen.”

In de afleveringen vertellen jullie onder meer wat je zoal ziet op de bedrijven, gaan jullie overal zelf langs?

“Ja. We hebben nog nooit iets digitaal gedaan en dat is omdat we overal een rondleiding krijgen. Ik heb er speciaal een paar rubberlaarzen voor gekocht, met luipaardprint, haha. Van die rondleidingen leren we heel erg veel, van hoe nieuwe technologische innovaties worden toegepast tot hoe je kaas maakt. De boeren willen ons ook graag van alles vertellen. Soms is een boer zo enthousiast dat wij eigenlijk wel weer willen vertrekken, maar dat hij nog lang niet uitverteld is. En dat snap ik ergens wel.”

Hoezo?

“Boeren spreken vooral met mensen die hun levenlang al actief zijn in dezelfde sector. Als het een regenachtige dag is en het verstandiger is je land niet te bewerken, dan heb je als boer wat tijd. En dan is het misschien leuk om mensen met een andere achtergrond te spreken.”

De achtergrond van boeren is heel anders dan die van jullie. Ervaren jullie een kloof?

“Nee, helemaal niet. Eerlijk gezegd hadden we vooraf rekening gehouden met een wat stugge beroepsgroep, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Misschien komt dat omdat we allemaal ondernemers zijn en dat je elkaar dan op dat punt vindt. De ondernemende geest en houding herkennen we en dat verbindt ons met deze groep. We zien hoe boeren continu op zoek zijn naar innovatie, gezonde groei en hoe zij aan de vraag vanuit de maatschappij kunnen voldoen met hun bedrijf. Wij vinden boeren eerlijk en nuchter, het zijn prettige mensen om mee te werken. We hebben veel respect voor ze en dat zouden meer mensen uit de stad moeten hebben. We realiseren ons niet altijd dat ze voor dag en dauw opstaan om in weer en wind voedsel te produceren voor ons allemaal.”

Willen jullie met de podcasts vooral mensen buiten de landbouw informeren?

“Onze huidige luisteraars bestaan uit een mix van boeren, mensen die werkzaam zijn in de landbouwsector en mensen die nieuwsgierig zijn naar de sector. Maar de podcasts zijn zeker ook interessant voor boeren. We hebben bijvoorbeeld Caroline van der Plas geïnterviewd over haar partijprogramma, een boer met een innovatieve kippenstal, een veehouder met gesloten kringloop en Groninger Blaarkoppen. Deze boer vertelt onder meer waar hij zoal tegenaan liep en die informatie, daar kunnen ook andere boeren wat aan hebben. En binnenkort maken we een podcast met Cees Veerman. Boeren zijn vast ook benieuwd naar zijn plan voor de landbouwsector.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Dat is er niet, iedereen kan gratis luisteren. We zien dat de landbouwsector in transitie is en dat herkennen we als strategieconsultants. We hebben in het verleden veel bedrijven begeleid in zo’n transitie. Dat is heel normaal in het bedrijfsleven. De transitie in de landbouw is vrij complex met verschillende belangen zoals energie, huisvesting en natuur die allemaal een mening hebben die de landbouw raakt. Wij willen met onze podcast deze complexe vraagstukken uitlichten vanuit verschillende perspectieven en zo bijdragen aan de transitie in de landbouw. We zijn weleens gevraagd om onder een ander merk podcasts te gaan maken, maar we willen liever onafhankelijk blijven. We verdienen er dus geen euro aan, we vinden het gewoon heel erg leuk en belangrijk om te doen.”

Reacties

  1. Kijk maar eens op Spotify er zijn daar alleen al over de varkenshouderij tientallen verschillende internationale podcast shows die vaak wekelijks afleveringen publiceren over de ontwikkelingen in varkenshouderij en agribusiness.

  2. DIT IS EEN UITGELEZEN KANS OM DE BOERENWERELD TE OPENEN VOOR BUITENSTAANDERS VAN DE SECTOR. Mooi initiatief en functioneel als het verder reikt dan de boerenwereld. De verwondering en achtergrond van beide dames toont aan dat zij een belangrijke vertaler kunnen zijn van het “boerenverhaal” naar de burger.

Beheer
WP Admin