Populaire MMBS is (veel) duurder dan je denkt
Een ongeval onlangs in de Gelderse Achterhoek zorgde voor veel onrust. Hoe zit het ook alweer met die MMBS-auto’s?
Midden in de nacht verloor vorige maand een minderjarige bestuurder de macht over het stuur van zijn bestelauto. Dat bleek een MMBS, een Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid. Die kunnen, afhankelijk van de categorie, niet harder dan 25 of 45 kilometer per uur.
Onder jongeren zijn ze razend populair, want veel regels die voor een gewone personenauto gelden, gelden voor zo’n MBBS niet. Hij hoeft bijvoorbeeld geen kenteken te hebben, je betaalt dus geen wegenbelasting. Een apk-keuring is ook niet verplicht en je mag er op je 16e al mee de weg op, hoe cool is dat? Maar er kleven grote risico’s aan MMBS-en en de lage kosten blijken zo laag niet te zijn.
De MMBS in het kort
|
Ombouwen, registreren, rijden
Vroeger kon elke auto een MBBS worden. Het was kortgezegd een kwestie van om laten bouwen, snelheidsbegrenzer erop, laten keuren bij de Rijks Dienst voor het Wegverkeer (RDW) en hop, rijden maar. Dat is inmiddels aangepast, nu moeten auto’s vanuit de fabriek het doel ‘landbouwvoertuig’ hebben meegkregen. De auto’s die al MBBS waren, mogen dat echter blijven.
Wat in de praktijk nogal eens gebeurt, is dat handige sleutelaars vervolgens de MBBS stiekem weer omknutselen naar een auto met een normale snelheid. Het hoeft geen betoog dat als zo’n auto bij een ongeval betrokken raakt, de eigenaar flink de sjaak is.
Ooit is de MMBS-categorie ingevoerd, zodat landbouwverkeer de openbare weg op kon, maar door de jaren heen zijn er ook andere voertuigen onder deze categorie gaan vallen. Denk aan rijdende winkelwagens, wegwalsen en unimogs. Het zijn officieel bedrijfsmiddelen, maar het is toegestaan om er na het ombouwen ook privé mee te rijden. Verzekeringsmaatschappij de Vereende legt uit dat dit ‘gedoogd wordt’, verzekeraar Toeras geeft aan dat dit gewoon mag.
Levendige handel
Er is dan ook een levendige handel in. Op Marktplaats staat van alles, van omgebouwde caddy’s en transportbusjes tot pick-ups, landrovers en Nissan Patrols, en met al deze voertuigen kun je als 16-jarige de weg op, naar school, stage of naar vrienden. Voorwaarde is wel dat de bestuurder in bezit is van een T-rijbewijs én dat het voertuig verzekerd is, want dat is verplicht. Het gaat om een zogeheten WAM-verzekering volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.
Verwarrende polissen
Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, laat per mail weten dat ‘als de ouder of voogd de aanvrager is van de verzekering, wij op verzoek de verzekering op naam van de zoon of dochter zetten indien deze de regelmatige bestuurder is van het motorvoertuig.’ Iemand is een regelmatige bestuurder als je degene bent die het meest met de auto rijdt. ‘Vaak is dit ook de eigenaar, maar dat hoeft niet. Als voorbeeld kan de ouder eigenaar zijn van de MMBS, maar de zoon de regelmatige bestuurder.’
Directeur Eric Govaerts van Toerasverzeekringen, benadrukt dat de MBBS-verzekeringspolis echt op naam van de bestuurder moet staan, ook als die pas 16 jaar is. “Je hebt echt een groot probleem als je met je MBBS betrokken raakt bij een ongeval terwijl het voertuig niet op jouw naam staat en op jouw naam verzekerd is. Want dan is de schade niet gedekt. De gevolgen kunnen dan flink in de papieren lopen.”
Het is dus zaak dit te checken en er moet nog iets anders onder het vergrootglas: ouders denken vaak dat als het voertuig op hun naam staat, het ook automatisch ondergebracht is bij hun eigen WA-autoverzekering. Dat is echter niet zo, er is echt een aparte MBBS-polis nodig.
Verzekering erg duur
Die aparte polis loopt vervolgens flink in de papieren. Er zijn namelijk maar weinig verzekeraars die het risico van een MMBS aandurven en ze vragen premies van rond de € 150 tot € 200 per maand, exclusief 21% assurantiebelasting. Ter vergelijking: een brommer verzekeren kost een fractie, bij veel maatschappijen heb je al een basis WA-dekking voor nog geen tientje per maand.
Overigens is er grote kans dat de mogelijkheid een auto om te bouwen naar een MMBS van tafel gaat. Er ligt momenteel een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer om deze categorie te vervangen door de MM ofwel Mobiele Machines. Deze categorie moet wel APK gekeurd worden en eigenaren moeten wegenbelasting betalen. Voor jongeren die dit nu juist willen omzeilen, is het dan uit met de pret.