VarkensNieuws

NVV protesteert met spandoeken tegen grootgrutters

Barneveld – De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) is een campagne gestart om consumenten ervan bewust te maken hoe grootgrutters hun agrarische toeleveranciers behandelen.

Op diverse plaatsen langs de snelwegen rond de hoofdkantoren van Albert Heijn, Lidl, Aldi, Jumbo en C1000, zijn vrijdagavond professionele spandoeken geplaatst met de tekst ‘(naam supermarktketen) wurgt voedselproducenten’. Het is nu nog alleen een actie van varkenshoudersvakbond, maar NVV-voorzitter Wyno Zwanenburg verwacht dat ook de melkveehoudersvakbond NMV en pluimveehouderijvakbond NVP zich bij de actie zullen aansluiten.

De spandoeken moeten de burgers ervan bewust maken dat ze “een eerlijk product krijgen, maar dat de supermarkt daar geen eerlijke prijs voor betaalt”, aldus Zwanenburg. Het grote probleem is dat er geen afspraken gemaakt kunnen worden zoals in andere toeleverende industrieën waarbij de inkoopprijs gedeeltelijk afhankelijk is van de fluctuatie in de kostprijs van basiscomponenten zoals voer. rentepercentage en arbeidskosten.

De supermarkten willen daar niet eens over praten, daarnaast verbiedt mededingingsautoriteit NMA zulke afspraken. “Hierdoor krijgen varkenshouders de kosten die ze moeten maken voor ‘2013’ niet vergoed” stelt Zwanenburg. “Dit is al jaren hét gespreksonderwerp onder varkenshouders, reden dat we er nu hard aan gaan trekken.”

Een overzicht van de prijzen voor vleesvarkens vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin