AlgemeenAchtergrond

‘Imago biedt de meeste kansen’

Agrifirm vindt dat de agrifoodindustrie moet investeren in een beter imago van de Nederlandse landbouw. Dat leidt snel tot hogere opbrengsten voor de boer.

Wat is de grootste bedreiging voor de landbouw in 2011?
Directievoorzitter Kees Sijssens: ,,Voor de akkerbouw zie ik het zonnig in. Voor de dierhouderij is het mestoverschot een acuut probleem. Er is, zegt men, 50 miljoen kilo fosfaatoverschot. Daarvan kunnen we 20 miljoen wegwerken via het voerspoor en 30 miljoen via andere methoden. Agrifirm stapt niet in centrale mestverwerking. We zullen onderzoek faciliteren en ook tussen akkerbouwers en veehouders bemiddelen in afzet.”

Wat ziet u als kans?
,,Het imago van onze totale agrifoodbusiness. Verbeter dat en de afzetprijs zal mogelijk aantrekken. We weten in de sector allemaal wel dat de Nederlandse boer een kwalitatief hoogstaand product levert. Dat het vlees, de melk, die eieren, dat graan en die bloemen op een duurzamere wijze geproduceerd zijn dan in het buitenland. Daarnaast is de landbouw een economisch erg belangrijke sector in Nederland met miljarden omzet per jaar. Wij weten dat, maar weet de consument dat ook? Weet Nederland dat? Nee. De agribusiness moet dat uitventen onder de Nederlandse consument. Daarvoor gaan we ons als Agrifirm hard maken. Er liggen al ideeën, ik kan daar nu nog niet over uitweiden. Nee, dat betekent geen heffing bij boeren, ook niet via de productschappen. Dit moet de private sector oppakken, er liggen daarin grote kansen.”

Een uitgebreider interview staat in Boerderij van 25 januari 2011.

Elke vrijdag de stand van zaken van de internationale graanmarkt, met o.a. nieuwe noteringen en artikelen die normaal alleen voor abonnees zijn. Schrijf je in voor de Graanmarkt nieuwsbrief

Meer informatie over de prijzen van granen vind je in Boerderij Marktprijzen:

  • Tarwe
  • Mais
  • Sojabonen
  • Beheer
    WP Admin