RundveeNieuws

Eyes on Animals hekelt risico’s langeafstandstransporten

Doetinchem – Eyes on Animals richt haar pijlen opnieuw op exporteurs en transporteurs van levend vee. Vooral aan de EU-grensovergang van Bulgarije naar Turkije ontstaat volgens de dierwelzijnsorganisatie veel dierenleed door lange wachttijden, wisselende importeisen, extreme weersomstandigheden en tekort aan water en voedsel.

In een uitgebreid persbericht beklaagt de organisatie zich over het feit dat een Nederlands transport, van 290 drachtige geiten en 9 bokken, anderhalve dag moest wachten bij de grensovergang in Kapitain Andreevo van Bulgarije naar Turkije. De betrokken transporteur is zich van geen kwaad bewust.

Eyes on Animals doelt op het transport van transporteur Henk van Dommelen. Twee volgens de transporteur goed uitgeruste vrachtwagens vertrokken met bijna 300 geiten van IJsselstein naar het het Turkse Gölbasi. De reistijd liep op tot ruim vijf dagen vanwege problemen met het gezondheidscertificaat. Volgens Van Dommelen waren nog niet alle betrokken autoriteiten op de hoogte van een wijziging van de importeisen. Dat zorgde voor oponthoud, maar de dieren hebben volgens de transporteur zeker niet geleden. Er was voldoende voer en water beschikbaar en daarbij waren de wagens voorzien van voldoende stro. Een van de wagens was zelfs een met het oog op dierenwelzijn ontworpen cattle cruiser.

Ook adviseur Bouw Stienstra, van exportbedrijf Van Kooten, geeft aan dat de geiten in prima conditie aankwamen in Turkije. Stienstra begeleidt het Turkse melkveebedrijf waar de geiten op termijn in productie gaan. Natuurlijk moesten de dieren even acclimatiseren en werd er de eerste dagen wat minder voer opgenomen, maar van stress was volgens hem geen sprake. Ook is er volgens Stienstra geen enkel dier uitgevallen.

Eyes on Animals geeft aan dat de transporteur moedwillig een tweede rustpauze in Bulgarije heeft overgeslagen, die wel in de planning was opgenomen. Daarmee zouden onnodige risico’s zijn genomen. In Hongarije werden de dieren nog wel uitgeladen om 24 uur te rusten. Van Dommelen legt uit: “Onderweg kregen mijn chauffeurs verschillende waarschuwingen van collega’s dat de rustplaats in Bulgarije was gesloten vanwege mond- en klauwzeer. Toen ben ik gaan rekenen en bleek dat we, zonder tweede rustpauze, vijf uur de tijd hadden om de grens te passeren. Dat is normaal meer dan genoeg. Gezien de waarschuwingen is de keus dan snel gemaakt.”

Eyes on Animals heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit verzocht een onderzoek in te stellen naar de handelswijze van exporteur Van Kooten en transportbedrijf Van Dommelen. De transporteur ziet een eventueel onderzoek met vertrouwen tegemoet.

Beheer
WP Admin