AlgemeenNieuws

‘EU-rapport macht supermarkten schokkend ongenuanceerd’

Leidschendam – Een Europees rapport waarin supermarkten worden beticht van machtsmisbruik is “schokkend ongenuanceerd” en gebaseerd op cijfers van lobbygroepen van merkenproducenten.

Grote voedingsconcerns misbruiken het beeld van de arme boer. Dat stelt directeur Marc Jansen van de brancheorganisatie van supermarkten in Nederland, het CBL.

Het Europese Economische en Sociale Comité (EESC) adviseert de Europese Commissie en het Europees Parlement. In het comité zijn vertegenwoordigers uit alle lidstaten en van alle branches aanwezig. Toch vindt Jansen het extreem kritische rapport “ondubbelzinnig retail-bashing” en “een Europees instituut onwaardig.”

De in het rapport aangehaalde percentages van leveranciers die slachtoffer zijn geweest van contractbreuk of eenzijdige kortingen gelooft Jansen niet direct. “Ze zijn afkomstig van enquêtes van Food Drink Europe en de European Brands Association. Die hebben maar één agenda: hogere prijzen afdwingen bij de afnemers.”

Voorman Albert Jan Maat van LTO Nederland zegt het rapport “direct te ‘pluggen’ bij Eurocommissaris Ciolos”, hoewel hij de term “machtsmisbruik” uit het rapport te sterk vindt voor de Nederlandse situatie. “We gaan dit inzetten in ons pleidooi voor aanpassing van mededingingsregels die bundeling in producentenorganisaties eenvoudiger maakt.”

Maat vindt wel dat het rapport impliceert dat agrariërs zelf meer moeten bewegen om tegenmacht te organiseren. Dat vindt Jansen ook. “Als je een kleine producent bent zonder onderscheidend product, dan lever je jezelf over. Maar supermarkten doen vooral zaken met grote tussenpartijen als FrieslandCampina en Vion, en die zijn te groot om zielig te zijn.”

Jansen wil wel toegeven dat “het spel keihard wordt gespeeld” en dat “belangen soms tegengesteld” zijn. “Twintig jaar geleden dicteerden de producenten de markt omdat de keten aanbodgestuurd was. Nu is de wereld vraaggestuurd, waarbij supermarkten met huismerken ook nog eens aantonen dat veel A-merken niet altijd iets heel bijzonders maken. Die grote producenten gebruiken het beeld van de arme boer voor hun lobby.”

Wat supermarktkenner Gerard Rutte betreft, hebben boeren te laat geanticipeerd op de groeiende macht van supermarkten. “De tendens is al jaren aan de gang. Als je nu bij onderhandelingen verliest, moet je dat jezelf aantrekken.”

Beheer
WP Admin