AlgemeenNieuws

Albert Heijn kort alle leveranciers met twee procent

Zaandam – Albert Heijn heeft haar leveranciers per brief laten weten per 17 september twee procent minder te betalen. De retailer dwingt haar leveranciers een bijdrage te leveren aan de groeiplannen.

Albert Heijn heeft eenzijdig de betalingscondities aan haar leveranciers gewijzigd. Leveranciers hebben recent een brief van AH ontvangen waarin staat dat de retailer een eenmalige betalingskorting van twee procent zal doorvoeren per 17 september. Dit houdt in dat AH haar leveranciers twee procent minder uitbetaald. AH heeft de inhoud van de brief bevestigd en zegt dat het gepast is om de leveranciers een bijdrage te vragen om de groeiplannen van de supermarkt te realiseren. Een woordvoerder laat weten dat het soms nodig is om betalingscondities te wijzigen van lopende contracten. “We breiden het aantal winkels dit jaar uit met 82 vestigingen. Dat wisten we nog niet aan het begin van het jaar toen de contracten zijn afgesloten. We zullen daarom veel meer gaan afnemen bij onze leveranciers. In ruil daarvoor betalen we minder. Omdat wij groeien, kunnen onze leveranciers ook groeien”, aldus een woordvoerder van AH.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zegt dat het eenzijdig wijzigen van betalingscondities in strijd is met de wet. Directeur Philip den Ouden: “De retailers gebruiken hun onderhandelingspositie in de keten. Overeenkomsten tussen leveranciers en afnemers, inclusief betalingscondities, behoren tot stand te komen op basis van wederzijdse overeenstemming tussen partijen.” Den Ouden benadrukt dat de brief van AH niet op zichzelf staat. Ook Jumbo/C1000 zou enkele weken geleden een soortgelijke korting hebben doorgevoerd om dezelfde reden als AH. Den Ouden pleit voor een gedragscode. “Het is hard nodig dat de Nederlandse overheid gedragsregels gaat opstellen. Hierin leggen ketenpartijen vast hoe met elkaar om te gaan. In omringende landen is dit al gemeengoed.“ Minister Verhagen van EL&I heeft een onderzoek laten uitvoeren door de Universiteit van Tilburg. Op basis van de conclusies in dit rapport heeft Verhagen vlak voor het zomerreces de Kamer geïnformeerd dat hij na het reces maatregelen wil voorstellen.

In Nederland zijn drie inkooporganisaties actief. AH is de grootste en heeft een marktaandeel van 34 procent. Nadat Jumbo in 2009 al Super de Boer had overgenomen is het nu ook eigenaar van C1000. In totaal heeft Jumbo een marktaandeel van 23 procent. De inkooporganisatie Bijeen koopt in voor Jumbo/C1000 en is opgericht na de overname van Super de Boer om tegenwicht te bieden aan de inkooporganisaties van AH en Superunie. Superunie, met een marktaandeel van 30 procent, is een inkooporganisatie die de inkoop bundelt van 13 onafhankelijke Nederlandse retailers waaronder Coop, Hoogvliet, Plus en Spar. Het resterende marktaandeel op de Nederlandse foodmarkt wordt grotendeels verdeeld over Aldi en Lidl.

Beheer
WP Admin