Een vleesvarken kijkt over de rand van een hok. Foto: Bert Jansen VarkensNieuws

Boerenvarkensprijs wil 60% aandeel binnen 3 jaar

60% van de Nederlandse vleesvarkens over 3 jaar verhandelen via de Boerenvarkensprijs: dat is de ambitie van Willy Wolfkamp, een van de initiatiefnemers daarvan.

Over 3 jaar moet 60% van de Nederlandse vleesvarkens verhandeld worden via de Boerenvarkensprijs; dat is, althans, de ambitie van Willy Wolfkamp, een van de initiatiefnemers van deze nieuwe varkensprijs. Op de thema-avond ‘Markt en vlees’ van PigBusiness vertelde Wolfkamp over het hoe en waarom van de nieuwe varkensnotering.

‘Wij willen een toonaangevende notering worden’

Op dit moment worden nog maar weinig varkens verhandeld via de Boerenvarkensprijs. Door goede marketing zou dit wel eens kunnen veranderen, maar Wolfkamp heeft daarmee geen haast: “We willen een toonaangevende notering worden die een correcte marktprijs weergeeft. Daar is tijd voor nodig”, vertelde hij. “Wij moeten de prijs bepalen in de markt, niet de slachterijen.”

‘Wij moeten de varkensprijs bepalen in de markt, niet de slachterijen.’

Door informatie van varkenshouders, handelaren en studieclubs wordt nu iedere week de prijs bepaald. Varkenshandelaar Jan Schuttert pleit voor een systeem zoals in Duitsland, waar meerdere partijen uit de keten de Vereinigungspreis bepalen. “Naar zo’n situatie moet je toe, want dan wordt je serieuzer genomen.”

Boerenvarkensprijs elke vrijdag via Twitter

De Boerenvarkensprijs wordt iedere vrijdag via Twitter gecommuniceerd. Momenteel staat de notering op €1,57 per kilo.

Beheer
WP Admin