Varkens die volgens het Good Farming Star-concept worden gehouden - Foto: Ronald Hissink VarkensNieuws

Vion komt met nieuw ketenconcept

Vion werkt aan een nieuw ketenconcept. Binnen afzienbare termijn is er volgens directeur Frans Stortelder geen ruimte voor productie buiten ketens.

Vion ontwikkelt een nieuw vraaggestuurd ketenconcept dat honderden varkenshouders een premie op de varkensprijs moet opleveren. Directeur van de varkensvleesdivisie Frans Stortelder gelooft heilig in ketens en denkt dat binnen afzienbare termijn alle productie in ketens zal plaatsvinden.

Vion Global Pork

Vraag en aanbod moeten directer worden aangesloten op elkaar. Het concept heet Vion Global Pork en moet verzekeren dat vlees zo breed mogelijk verkocht kan worden. Er is ruimte voor een veelvoud van de 180 boeren die leveren voor Good Farming Star (GFS), zodat bijvoorbeeld vlees dat met het oog op de Japanse markt of Duitse supermarkten wordt geproduceerd ook geschikt is voor zoveel mogelijk andere markten. Vion gaat met afnemers en varkenshouders bepalen wat de specificaties zijn waaraan moet worden voldaan. Doel is concepten voortaan ook internationaal uit te rollen.

Stortelder deed de uitspraken aan de vooravond van de leveranciersbijeenkomst die Vion belegde bij de net omgebouwde slachterij in Groenlo. Het is de eerste slachterij die zich helemaal richt op concepten. “Uit de ombouw en investering spreekt een groot vertrouwen in ketens”, aldus Stortelder. “Door in ketens samen te werken, kun je een kwalitatief beter, veiliger en beter op de markt afgestemd product leveren.”

Groei met bestaande concepten

Vion heeft nu 2 concepten: GFS en biologisch, die beiden groeien. De afzet van biologisch varkensvlees groeit met meer dan 10% per jaar en Vion is in deze markt Europees leidend. Van deze concepten heeft Vion volgens Stortelder veel kunnen leren. “Het belang van vierkantsverwaarding is bij GFS toch onderschat en daarom moet bij alles wat we nu doen zeker zijn gesteld dat de delen voor een zo groot mogelijk deel met meerwaarde kunnen worden afgezet.”

Een zo hoog mogelijk percentage moet tegen de premie die hoort bij het concept worden verkocht. “Anders valt het niet rond te rekenen.” Het was dan ook niet alleen een grote overwinning dat Albert Heijn eind 2015 besloot alleen nog GFS-vleeswaren te kopen, maar de enige reden dat het concept kon overleven.

De toevoeging van vleeswaren was cruciaal. Europese leveranciers van vleeswaren die soms ook aan de Nederlandse retail leveren, passen zich erop aan met hun inkoop. “Zo kan een kleine stap in Nederland er toch toe leiden dat aan de inkoopkant veel gebeurt.” Het was geen liefdadigheid van de supermarktkant, benadrukt Stortelder. “Ze denken vanuit de vraag. De consument wil het, dus zij uiteindelijk ook.”

Ruimte voor 60.000 varkens per week

Het concept kan groeien tot een omvang van 60.000 varkens per week, denkt Stortelder. “Vion denkt een marktaandeel van 50% te kunnen halen, dus dan praat je over een inkoop van 30.000 varkens. We zijn nu goed voor circa 23.000 varkens, dus groei is nog mogelijk.”

Het is volgens Stortelder belangrijk dat het concept doorontwikkeld wordt. Daarbij wordt onder meer gekeken naar verbetering van de smaakbeleving. “Je krijgt niet zomaar een premie voor je keten, het moet naast emotionele waarde echt intrinsieke meerwaarde bieden.”

Beheer
WP Admin