De krulstaart levert een meerprijs op. - Foto: Ronald Hissink VarkensNieuws

Nieuw krulstaartconcept voor Zweedse markt

Varkenshandel Schuttert en de Duitse vleesverwerker Tönnies hebben een varkensvleesconcept ontwikkeld voor de Zweedse markt. De naam van dit segment is long tail-concept. Nederlandse varkenshouders gaan het vlees produceren.

Vertrekpunt voor de productie van de lange staartvarkens is het Britse Tesco-concept. Daar komen twee productievoorwaarden bij: de staarten moeten intact blijven. Ten tweede zijn antibiotica niet toegestaan in de vleesvarkensfase.

De verwachting is dat vlak voor Kerst de eerste Long tail-varkens naar de slachterij van Tönnies in Sögel gaan. Van daaruit gaat het vlees naar Zweedse afnemers.

Premie van €20 per varken

De slachterij betaalt een premie van €20 per varken. Richtlijn is dat €15 van deze bonus naar de mester gaat, de rest is voor de vermeerderaar. De varkens zitten ruwweg drie maal zo lang in de vleesvarkensstal dan in de biggenstal, verklaart Schuttert de verdeling. Voor deelname aan het concept bestaat een wachtlijst.

Vooralsnog gaat het om een proef en zit de productie van deze varkens op 1.000 dieren per week. Over twee maanden zal blijken of de Zweedse consument warm loopt voor dit vlees. Het concept kan dan relatief snel opschalen. De deelnemende varkensbedrijven houden nu maximaal 20% van hun varkens voor dit concept. Zo kunnen zij ervaring opdoen en wordt voorkomen dat veel schade optreedt, mocht staartbijterij ontstaan.

Tussen Nederlandse en Zweedse winkelprijs in

Vlees uit eigen land is in Zweden circa €1,50 per kilo duurder dan in Nederland. De prijs van het long tail-vlees zal tussen de Nederlandse en Zweedse winkelprijs in zitten.

Jan Schuttert van het gelijknamige handelsbedrijf ziet kansen voor dit concept. Mocht de pilot slagen, dan zijn er meer landen denkbaar om vlees uit dit segment af te zetten, bijvoorbeeld Finland.

Beheer
WP Admin