VarkensNieuws

Actiegroep stelt supermarkten ultimatum

Haarle – Actiegroep ‘Eerlijke prijs agra’ stelt Albert Heijn, Jumbo en de Superunie een ultimatum. De actiegroep wil voor 18 september met de supermarkten overleggen over een eerlijke verdeling van de marge binnen de keten.

De inzet van de groep Eerlijke prijs agra is helder. “We gaan voor een goede beloning voor de varkenshouders. Met minder nemen we geen genoegen”, aldus Willy Wolfkamp. “Ons varkensvlees wordt duurzaam geproduceerd. Het kan niet zo zijn dat varkenshouders als enige ketenpartij forse verliezen lijden.”

Concrete toezeggingen

Wolfkamp verwacht concrete toezeggingen van de supermarkten. Hij vergelijkt de Nederlandse situatie met die in Engeland een aantal jaren geleden. Supermarkt Tesco schroefde de eisen hoog op, zonder de producent hiervoor te belonen. Met als gevolg dat veel bedrijven stopten en Tesco vlees moest gaan importeren. Dit was tegen het zere been van de Engelse consument, die veel waarde hecht aan vlees van Britse bodem.

Hardere acties

Wolfkamp voorziet niet dat het zover zal komen in Nederland. Hij rekent hierbij op het positieve effect van de media-aandacht van de afgelopen weken voor de acties van varkenshouders. Wolfkamp: “Burgers hebben een positief beeld van de Nederlandse varkenshouderij. De supermarkten zullen niets doen wat hun imago schaadt.”

Wolfkamp laat weten dat de actiegroep Eerlijke prijs agra bereid is tot hardere acties als het overleg niet tot  een bevredigend resultaat leidt. “We blijven gewoon doorvechten voor een eerlijke beloning.”

Beheer
WP Admin