VarkensNieuws

Retail bindt zich aan Weekend van het Varken

Het jaarlijkse Weekend van het Varken krijgt een meer regionale opzet. Die aanpassing is een gevolg van regionale supermarkten die zich met promotie aan het evenement willen verbinden.

Die steun van de retail is hard nodig om het promotieweekend doorgang te kunnen laten vinden. Volgens Henk de Lange, voorzitter van de organiserende Stichting Varkens in Zicht, zag het er een aantal maanden geleden nog niet naar uit dat het promotieweekend door zou gaan. Door de crisis in de varkenshouderij is de animo onder varkenshouders om mee te doen minder groot. Ook speelt mee dat er na het wegvallen van de bijdrage van het Productschap Vee en Vlees weinig geld is om een goede promotie voor het weekend op poten te zetten. Vorig jaar viel daardoor het aantal bezoekers van het weekend tegen.

Op 12 en 13 september doen zo’n 25 bedrijven mee aan het promotieweekend. Zo’n zeventien daarvan hebben een zichtstal, vertelt De Lange. “Een aantal heeft gezegd: we doen dit jaar niet mee. Ze hebben alle tijd en energie nodig om hun eigen bedrijf op de rit te houden. Dat moet je respecteren, natuurlijk. Want als het gaat om financiele resultaten is het momenteel bar en boos.”

De stichting heeft in de zoektocht naar middelen om de promotie te financieren toenadering gezocht tot de retail. En ze vond bij een aantal regionale supermarktketens een luisterend oor, aldus De Lange. “We waren blij verrast. Ze gaan ons helpen om het weekend onder de aandacht te brengen van hun klanten.” Ook Transport & Logistiek Nederland heeft aangegeven een bijdrage te willen leveren in de promotie, aldus De Lange. Dat zou dan moeten gaan gebeuren op vrachtwagens waarop met stickers reclame gemaakt gaat worden voor het Weekend van het Varken. De Stichting is nog wel in gesprek over deze actie, aldus De Lange.

De Lange ziet in de steun van de retail een bevestiging van de opzet en het doel van het Weekend van het Varken. “We hebben geen vingertje dat zegt: je moet het varken leuk vinden. Wij zeggen: kom gewoon kijken en maak kennis met de varkenshouderij. Zo’n benadering spreekt de retail aan.”

Beheer
WP Admin