VarkensNieuws

Varkenshouders zelf aan zet om hun eigen weekend van het Varken te promoten

Varkenshouders moeten op 6 september massaal in actie komen om hun eigen Weekend van het Varken op 13 en 14 september onder de aandacht te brengen van het publiek.

Varkens in Zicht, LTO Nederland, NVV en NAJK organiseren op 6 september een actie om het Weekend van het varken te promoten. Ook loopt er vanaf 1 september een radioreclamecampagne en wordt het publiek via de social media en websites op het Weekend van het Varken gewezen. Het is de bedoeling dat de varkenshouders op 6 september massaal de straat op gaan en op alle mogelijke locaties de mensen uitnodigen om op 13 en 14 september één van de deelnemende varkensbedrijven te bezoeken. In dat weekend, het Weekend van het Varken, zetten 36 varkenshouders hun bedrijf open om belangstellende burgers te ontvangen en kennis te laten nemen van de varkenshouderij.

Het is voor het eerst dat de promotie voor het Weekend van het Varken op deze manier wordt opgezet. Door het verdwijnen van de financiering uit de heffingen van het productschap beschikte de organisatie over fors minder budget. Varkens in Zicht ontwikkelde een alternatief plan waarbij vooral op de promotie voor het weekend is bezuinigd. Er worden bijvoorbeeld geen folders meer verspreid. De organisatie deed een beroep op LTO, NVV en NAJK om hun achterban te mobiliseren. Ook het bedrijfsleven en de periferie is opgeroepen het weekend zoveel mogelijk te ondersteunen.

Door een massale positieve actie op 6 september moet de publiciteit worden aangezwengeld en de lokale pers worden geprikkeld en moet er een flink stuk publiciteit ontstaan. PR-organisatie Varkens Vandaag heeft ook toegezegd om met persberichten de lokale media te benaderen. Doelstelling is om minimaal net zoveel bezoekers te trekken als vorig jaar, toen 40.000 mensen een bezoek brachten aan een varkensbedrijf.

Projectleider Mechie Beurskens van het Weekend van het Varken vindt het spannend. “We hebben de varkenshouders echt nodig om het weekend te laten slagen.” LTO-varkenshouderij-voorzitter Maarten Rooijakkers wijst er op dat de sector nu zelf kan laten zien hoe belangrijk ze PR voor de sector vindt. “Ik ga voor 100 procent deelname. Je hoorde tot nog toe vaak de opmerking “goed dat jullie je inspannen voor goede PR”. Vanaf nu is het “goed dat wij ons inspannen voor goede PR”. Rooijakkers wijst er op dat het ook gaat om de toekomst van het Weekend van het Varken. “Als het nu niet lukt, dan staat wel de hele toekomst van het Weekend van het varken op het spel.” Bestuurslid Annet van den Akker van het NAJK heeft er vertrouwen in. “Jonge boeren zijn wel in voor een leuke actie. Ik verwacht toch minimaal een zelfde resultaat als voorgaande jaren.” NVV-voorzitter Ingrid Jansen sluit zich aan bij de oproep. “Alleen als alle varkenshouders en betrokkenen meedoen met de promotieactie wordt het een succes. Help daarom mee.”

Varkenshouders die op 6 september in actie willen komen en/of mee willen helpen tijdens het weekend zelf worden opgeroepen zich aan te melden op de website www.stapindestal.nl.

Beheer
WP Admin