VarkensNieuws

Bleker werkt aan stalkeuring nieuwe stijl

Dalfsen – Samen met LTO en NVV werkt Henk Bleker aan een ‘stalkeuring nieuwe stijl’ van exportvarkens. De exportkeuring van varkens werd flink duurder en logistiek complexer sinds 1 maart dit jaar. Toen trok staatssecretaris Dijksma van landbouw de erkenning in van het QLL-keurmerk, waarbij een veterinaire keuring van de varkens in de stal mogelijk was ruim voor deze de auto op gaan.

“De stalkeuring komt zomaar niet terug”, zei Henk Bleker, voorzitter van brancheorganisatie Vee&Logistiek Nederland, tijdens een thema-avond in de showroom bij varkenshouder Johnny Hogenkamp. Bleker: “De overheid is wantrouwend geworden tegenover de varkenshouderij, dat is jammer.” Desondanks laat Bleker de moed niet varen. In Dalfsen schetste Bleker een blauwdruk van hoe de stalkeuring nieuwe stijl er volgens hem uit moet zien.

Kern is dat het om een sectoraal kwaliteitssysteem gaat. Nog een punt is dat de verantwoordelijkheid komt te liggen waar deze hoort. Tot de varkens in de auto zitten, is de boer verantwoordelijk. Dat houdt in dat hij alleen dieren laadt die vooraf zijn gekeurd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en in geen geval varkens op de auto drukt waar iets aan mankeert. Zodra de varkens op de auto zitten is de chauffeur/transporteur verantwoordelijk. Die zorgt dat het transport volgens de regels verloopt en alle noodzakelijke technieken in de auto werken.

Het systeem moet zelfreinigend zijn. Een varkenshouder die zich niet aan de regels houdt, mag een flinke periode niet meer exporteren, als het aan Bleker ligt. “Geldboetes werken niet.” Maar als de chauffeur over de schreef gaat, is hij de klos en mag een tijd niet meer naar het buitenland rijden, wil Bleker. Met deze aanpak hoeven de goeden niet onder slechten te lijden.

Beheer
WP Admin