VarkensNieuws

Ketenplatform onderzoekt promotiemogelijkheden

Zoetermeer – Het Keten Platform Varkenshouderij, waarin NVV, LTO COV en Nevedi samenwerken om de belangen van de totale varkensketen te behartigen, onderzoekt alle mogelijkheden om het Nederlandse varkensvlees te promoten. Dat bevestigt woordvoerder Dé van de Riet van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV).

Eén van de mogelijkheden die wordt bekeken, is de aanwezigheid van de Nederlandse varkensvleessector op de Grüne Woche, de jaarlijkse beurs die eind januari in Berlijn wordt gehouden, zo meldt bestuurslid Theo Duteweerd van de NVV.

De Nederlandse varkensvleessector heeft veel te lijden van het wegvallen van de Russische markt. Het ketenplatform varkenshouderij doet er dan ook veel aan om nieuwe afzetmarkten te vinden voor het Nederlandse vlees. Het Platform heeft twee weken geleden de alarmbel geluid en een oproep gedaan, onder meer aan de Nederlandse overheid, om de sector zo veel mogelijk te ondersteunen bij het vinden en ontwikkelen van nieuwe afzetmarkten voor Nederlands varkensvlees. Vorige week lanceerde COV een website, Pork from Holland, met daarop alle mogelijke informatie over de Nederlandse sector, het Nederlandse product en alle kwaliteitssystemen en controles die daarmee samenhangen.

Volgens Dé van de Riet is deelname aan de Grüne Woche één van de zaken die worden bekeken. We willen goed in beeld hebben wat de mogelijkheden zijn en wat de kans van slagen is om daar succes te boeken. Ook de beschikbaarheid van (Europese) subsidies voor promotie van varkensvlees speelt een rol in de afweging, aldus Van de Riet.

Aanwezigheid van de Nederlandse varkenssector op de Grüne Woche zou uniek zijn. De Nederlandse varkenssector heeft zich op de Grüne Woche de laatste jaren nooit als collectief gepresenteerd.

Beheer
WP Admin