VarkensNieuws

Varkenshouder mag trots zijn, maar draagvlak blijkt klein

Doetinchem – Varkenshouders mogen trots zijn op hun vak. Dat vindt 57 procent van de 316 personen die zijn geënquêteerd door onderzoeksbureau GfK.

Die enquête werd gedaan in opdracht van Stap in de Stal. Doel van de enquête was om de effecten van de Stap in de Stal-campagne en het Weekend van het Varken te meten. Het percentage van 57 is vergeleken met voorgaande jaren licht gestegen. 31 procent van de respondenten vindt dat er in Nederland op een eerlijke manier varkensvlees wordt geproduceerd en slechts 21 procent van de respondenten vindt dat er in Nederland voldoende draagvlak is voor de huidige varkenshouderij. Dat laatste percentage is vergeleken met de voorgaande jaren gedaald. In 2012 vond 29 procent dat er voldoende draagvlak is voor de Nederlandse varkenshouderij. De geënquêteerden woonden in het verspreidingsgebied van de folder die de organisatie van het Weekend van het Varken had gemaakt en zijn niet per se altijd op bezoek geweest op een varkensbedrijf.

De invloed van de totale Stap in de Stal-campagne op het algemene imago van de varkenshouderij lijkt nog vrij beperkt. Ook het websitebezoek van de geënquêteerden is nauwelijks toegenomen. Wel heeft een groter deel van de respondenten in het afgelopen jaar vaker een kijkruimte van een varkensbedrijf bezocht.

De resultaten geven volgens projectleider Mechie Beurskens van ‘Stap in de Stal’ aan dat de sector nog heel veel heeft te doen als het gaat om public relations en imago opbouwen. “Het is in de eerste plaats van belang dat we daarvoor budget krijgen. Daarover zijn we in gesprek met de verschillende partijen.”Beurskens wijst er verder op dat uit het onderzoek ook blijkt dat een bezoek aan een bedrijf tijdens het Weekend van het Varken een relatief groot deel van de bezoekers aangeeft dat het beeld van de manier waarop de varkens worden gehouden positiever is geworden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bezoekers die in het kader van het Weekend van het Varken een bedrijf bezoeken vooral zijn geïnteresseerd in de verzorging van de dieren en in het leven op de boerderij. Het minst zijn ze geïnteresseerd in de maatregelen die een varkenshouder moet nemen voor de bescherming van de omgeving en het milieu. Veel mensen zien het bezoek aan een varkensbedrijf als een leuk leerzaam uitje, vooral ook voor de kinderen.

Beheer
WP Admin