Boerenblog

3 reacties

‘Laten we heldere taal spreken als varkenshouders’

We missen een gezamenlijke boodschap als varkenshouders. Ons verhaal om naar buiten te communiceren, dát is nodig.

Soms ga je naar een bijeenkomst en raak je echt geïnspireerd. Echt geïnspireerd om iets te gaan doen. Ik had dat toen ik vorig jaar naar Beleef 2019 ging. Beleef 2019 is het inspiratie-event voor de agrivrouw. Ik realiseerde me die dag hoe slecht wij als varkenssector eigenlijk zijn in onze communicatie.

Men denkt nog steeds dat varkens in kleine hokken zitten, volgestopt worden met antibiotica en dat we het beste terug kunnen naar vroeger

Van onze zogenoemde ‘tegenstanders’ kunnen we nog veel leren hoe je een boodschap overbrengt. Een avond bij de has in Venlo liet me weer inzien welk beeld sommigen nog steeds van onze sector hebben. Men denkt nog steeds dat varkens in kleine hokken zitten, volgestopt worden met antibiotica en dat we het beste terug kunnen naar vroeger. Oftewel: varkens buiten laten wroeten en alleen produceren voor de Nederlandse markt. Dat we dan het hele varken moeten eten en niet alleen de luxe onderdelen, dát wordt voor het gemak even vergeten. Dit beeld is in mijn beleving dan ook echt een utopie.

Caroline van der Plas

Ik was pas nog bij een bijeenkomst van een studieclub, Zeugen en Vleesvarkenshouders. Daar was als gastspreker Caroline van der Plas, oftewel de frontvrouw van de boeren. Ik kreeg die avond een goed inzicht hoe onze ‘tegenstanders’ georganiseerd zijn. Zij vertellen hun verhaal en steunen elkaar. Dat moeten wij ook doen. Al ben je het niet altijd met elkaar eens, val elkaar niet af.

Ik wil iets betekenen voor de pr van de varkenshouderij

Toen ik bij Beleef 2019 in een boekje moest schrijven wat mijn doel voor 2020 is, wist ik het meteen. Ik wil iets betekenen voor de pr van de varkenshouderij. Het onderwerp houdt me al langere tijd bezig. Na een mediatraining die ik eind vorig jaar volgde, is een WhatsApp-groep ontstaan: Campagneteam 2020. Een groep van voornamelijk vrouwen die iets willen betekenen voor de pr van de varkenssector in Nederland.

Mooi om al die positieve energie te zien die in deze groep aanwezig is. En er wordt al veel gedaan; sommigen zijn actief op social media, organiseren rondleidingen en ontplooien allerlei initiatieven die het imago van de varkenssector ten goede komen.

Wat we echter missen, is onze gezamenlijke boodschap. ONS verhaal, dat we gezamenlijk naar buiten communiceren.

Damesstudieclubs en agrarische vrouwen

Laten wij ons daar als agrarische vrouwen sterk voor maken, dacht ik. Ik deelde mijn idee met onze damesstudieclub en ik merkte dat het onderwerp de gemoederen flink bezighield.

We begonnen met het benaderen van twee andere damesstudieclubs en inmiddels staat een eerste inspiratieavond pr gepland. Op 9 april zijn we te gast bij Vitelia in Oirlo, waar we als agrarische vrouwen gaan doorpakken.

Ik nodig dan ook graag alle vrouwen die ondernemen in de varkenshouderij uit om op 9 april te komen. Laten we samen óns verhaal maken

Naast een paar interessante sprekers wil ik die avond óns verhaal boven tafel krijgen. Misschien ontstaan er nog leuke initiatieven en verbindingen, dat zou mooi meegenomen zijn.

Ik nodig dan ook graag alle vrouwen die ondernemen in de varkenshouderij uit om op 9 april te komen. Laten we samen óns verhaal maken.

Laatste reacties

  • gebr.hendrikx1

    Goed bezig Carolien. Veel succes!

  • massy

    Als ze het willen snappen hoeft er niet veel uitgelegd te worden. wij hebben jaren scholen op het bedrijf gehad en als je ze laat zien en horen wat je doet snappen ze het wel ( als ze het willen snappen) anders kun je je tijd beter ergens anders aan besteden.

  • Alco

    Goed begrepen dat het elkaar niet afvallen de beste strategie is om naar buiten te treden.
    Daarom vindt ik Het Collectief ook zo belangrijk.
    Ook ik ben het niet altijd overal mee eens en moet weleens slikken.
    Maar dat er zelfs boeren zijn die "de andere" willen laten horen, vindt ik een brede brug te ver.

Of registreer je om te kunnen reageren.