Boerenblog

6 reacties

‘Onoverbrugbare kloof’

We zijn tegen of we zijn voor en verharden in onze eigen standpunten.

Vandaag kreeg ik een mail van een collega-boerin. Ze was getroffen door een aantal nare reacties op de Facebookpagina van Hamletz, Boerderijvlees van Annechien. Naar aanleiding van die reacties ging ze eens struinen op de website, omdat ze nieuwsgierig werd.

Omschakeling kost veel tijd

Ze vond ons verhaal inspirerend. Zelf schakelen ze hun akkerbouwbedrijf om naar biologisch. Dat gaat met vallen en opstaan. De omschakeling kost heel veel tijd, wat vaak ten koste van het gezin gaat. Soms zakt de moed haar in de schoenen. Als ze ‘het licht’ weer ziet, staat ze weer volledig achter hun keuze. En een verhaal als het onze helpt ook om door te zetten en verder te gaan, schreef ze me.

Het doet pijn als je je zo inspant en er wordt gereageerd zonder dat men zich informeert

Nare reacties wegstoppen

Ik besefte dat ik die nare reacties wegstop. Waarom? Het doet pijn als mensen negatief zijn zonder dat ze ons hele verhaal kennen. Zouden ze ons verhaal wel kennen, dan zouden ze weten dat onze zeugen in een vrijloopkraamhok zitten. Onze biggen lange staarten hebben. Onze vleesvarkens krijgen niet eens soja, maar lupine van eigen land of uit de regio. Dan zouden ze weten welke strijd we hebben moeten leveren om zover te komen. Dan zouden ze weten hoever we onze nek hebben uitgestoken. Dan zouden ze nog veel meer weten…

Moeite om producten in supermarkt te krijgen

Het doet pijn als je je zo inspant en er wordt gereageerd zonder dat men zich informeert. Als deze mensen de moeite hadden genomen om zich te informeren, zouden ze weten dat het heel veel moeite kost om producten als de onze in de supermarkt te krijgen. En als ze dan eindelijk in de supermarkt liggen, dan valt het niet mee om het onder de aandacht van de consument te krijgen.

Wat mij bezighoudt is dat we niet meer in staat zijn om met elkaar te praten. Niet meer de moeite kunnen opbrengen om naar elkaar te luisteren

Positieve reacties

Gelukkig zijn er ook veel positieve reacties van consumenten op Boerderijvlees van Annechien. Consumenten die het opnieuw willen kopen. Consumenten die berichten willen delen om zo meer mensen kennis te laten maken met ons varkensvlees. Consumenten die het vlees lekkerder vinden en waarderen dat we onze dieren een beter leven geven. Of de bewuste consument die wat minder vlees eet, maar meer sterren wil.

Naar elkaar kunnen luisteren

Wat mij bezighoudt is dat we niet meer in staat zijn om met elkaar te praten. Niet meer de moeite kunnen opbrengen om naar elkaar te luisteren. We zijn tegen of we zijn voor en verharden in onze opstelling. Naast onze droom om een stal te realiseren met een beter leven voor varkens, een herkenbaar merk in de winkel en daarmee een betere positie voor de boer in de keten, is het mijn droom dat voor- en tegenstanders van vlees eten elkaars standpunt respecteren. Naar elkaar kunnen luisteren en vreedzaam naast elkaar kunnen leven. Of je nu vlees eet of niet.

We kunnen die kloof van verschillende inzichten niet overbruggen. Blij zijn we met de positieve reacties in de supermarkt. En voor onze collega-boerin een speciale dankjewel.

Laatste reacties

  • kanaal

    mensen moeten zich niet met andermans zaken bemoeien dat is gewoon onfatsoenlijk en irritant.

  • Hilhorst100

    De gewone onwetende beste burger wordt in Nederland opgehitst en vals voorgelicht door de hele linkse regering media en de vele nutteloze subsidie vangers van natuur en milieufanaten die de landbouw en economie om zeep helpen

  • varken23

    Op het moment dat het over voedingsmiddelen gaat is men kritisch over de productiemethode. Wanneer het over andere zaken gaat als smartphones, auto's, vakanties enz. Is dit niet meer belangrijk en denken mensen alleen nog maar aan hebben, hebben.

  • hollandagri

    varken, en wat denk je van wiet, pillen, ghb , coke alles kan . dan is gezondheid en co2 print enz ,echt een bijzaak.

  • varken23

    Dat klopt hollandagri, en bij voedingsmiddelen wordt die kritiek ook nog eens gebruikt om producten in het hoekje bulkproducten te stoppen of om aan te geven dat het product net niet is wat men wil hebben. Om zo aan de inkoopkant een lagere prijs te kunnen betalen. En het vervolgens meerdere keren over de kop te laten gaan aan de verkoopkant.

  • arkova

    Weet de samenleving dat de agr,sector meer dan een miljoen ton afval van de samenleving dat vrijkomt bij de productie van voedsel en niet geschikt is voor menselijke consumptie omzet in hoogwaardig eiwit,en exporteert over de hele wereld, wat ook weer bijdraagt aan ons overschot op de betalingsbalans,
    Annechien,die inspanningen die jullie doen en gedaan hebben, doen andere collega's ook .De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod,op de wereldmarkt.
    En daar krijg je met concepten ook mee te maken.Dat moeten we ons wel realiseren.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.