Boerenblog

3 reacties

‘Geen bommetje’

Hoe gaan we de boodschap overbrengen?

Drie weken na ‘Boxtel’ hebben de meeste Nederlanders daar nog steeds geen goed woord voor over. Je kunt je toch niet voorstellen dat jongens en meisjes van over heel de wereld, hier naartoe komen om een varkensstal te bezetten. Wat bezielt je dan eigenlijk? Wat vinden hun ouders ervan en wie betaalt dat? Dat zijn wat vragen die bij mij opkomen.

Moeten we niet naar een heel andere manier van communiceren toe?

Alle respect voor de paar varkenshouders die het aandurfden bij Pauw aan te schuiven. Ze deden het naar omstandigheden erg goed. Maar is dat wat we willen? Moeten we niet naar een heel andere manier van communiceren toe?

Overlaten aan professionals

Als varkenssector reageren we meestal pas als er iets gebeurt, als we om een reactie gevraagd worden. Meestal is dat ook nog eens een verdedigende. Niet vreemd, want we zijn goed in het houden van varkens en alles wat daarbij komt kijken. Communicatie is een heel ander vak en dat moeten we volgens mij toch echt overlaten aan professionals.

Als de Partij voor de Dieren een keer roept dat de biggensterfte te hoog is, dan komen wij weer met de uitleg dat er hard aan wordt gewerkt om deze te verlagen. Die kant moeten we dus helemaal niet op. Laten we nou gewoon eens organiseren dat een professioneel marketingbureau iets creëert waar we te allen tijde mee naar buiten kunnen treden, waar we achter staan en trots op zijn. Hoe mooi zou het zijn als we een woordvoerder zouden hebben voor de gehele sector die de boodschap goed over kan brengen.

Besef wel dat het aantal varkenshouders de komende jaren weer drastisch zal krimpen

Mooi voorbeeld

Het begint al bij de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV). Die spant zich voor ons in, we moeten ons daar allemaal achter scharen. De POV is ook dé partij om te organiseren dat we naar buiten komen met onze gezamenlijke visie, gedragen door de hele agrarische sector. Iedereen om ons heen, werkzaam in de agrarische sector, heeft daar belang bij. Dit kost wel wat, maar het levert des te meer op. Besef wel dat het aantal varkenshouders de komende jaren weer drastisch zal krimpen. De groep die overblijft zal het toch georganiseerd moeten krijgen.

Het filmpje dat de POV ooit heeft laten maken (Varkens horen bij Nederland) is een mooi voorbeeld van hoe je als sector laat zien wat je doet. Vaak willen we echter te diep in detail treden. Denk daarom eens aan het reclamespotje van Melkunie met die koe die van een duikplank springt. Iedereen snapt dat een koe dat niet echt doet. Uiteindelijk gaat het erom dat de boodschap overkomt en niet wat wij er zelf allemaal van vinden, want dat is helemaal niet relevant.

Het is toch de bedoeling dat we trots zijn op wat we doen

Continu verdedigen

Wij moeten er van af dat iedereen overal ongenuanceerd op reageert. Dat komt ons niet ten goede. Probeer nou eens niet altijd alleen naar je zelf te kijken, maar kijk eens wat verder. Wie produceert straks nog ons voedsel en hoe brengen we dat naar buiten? Het is toch de bedoeling dat we trots zijn op wat we doen en niet dat we ons continu verdedigen om het nog een beetje goed gepraat te krijgen. Dat is werken aan een aangenaam ondernemersklimaat.

Laatste reacties

  • Alco

    100 % mee eens.
    Maar we hebben toch het LTO oooooooo

  • @alco, idd LTO en als we daar nou eens allemaal lid van waren en onze contributie betaalden! Ze kunnen het nooit voor iedereen goed doen maar ze doen hun stinkende best!
    Vroeger hadden we Doornbosch en die straalde gezag uit!
    Zoals in deze column benoemd wordt moeten we nadenken over een marketingformule van ons vak maar bedenk eens een goede!

  • Alco

    12.05
    Ik bedoel dat cynisch.
    Hoe kan het LTO nou voor de boer functioneren als het grootste gros van hun inkomen komt uit het begeleiden van groene projecten.

Of registreer je om te kunnen reageren.