Commentaar

‘Beter Leven: Dierenbescherming, bedankt!’

Door de IKB-strijd verloor de sector zijn thuismarkt. Die is terug dankzij het Beter Leven-keurmerk.

Begin deze eeuw waren de Nederlandse slachterijen hofleverancier voor de Nederlandse retail. Die begon zelfs in 2003 in en rondom de vitrines met vlees en vleeswaren – voorverpakt vlees was toen nog nauwelijks in zwang – reclame te maken met het IKB-logo. Rond de 90% van het in de retail verkochte verse varkensvlees kwam toen van in Nederland geboren, gemeste, geslachte (en bewerkte/verwerkte) varkens.

Dat alles veranderde door de interne discussie over IKB. Boer aan het roer, of de hele keten? Uiteindelijk verdeelde dat de sector tot op het bot; er kwamen twee IKB’s, een van de PVV en een van de NVV. Dat betekende exit aan het gezamenlijk optrekken. Op zich geen probleem, want op kwaliteit was er geen enkele discussie. Maar de retail voelde zich door de gang van zaken geschoffeerd en greep de verdeeldheid aan om niet langer IKB-varkens te verkopen.

Marktaandeel Nederlandse varkens kelderde

Buitenlandse keurmerken waren goed genoeg. Het marktaandeel van Nederlandse varkens in de versvleesschappen daalde. Kelderde is een beter woord. Op het dieptepunt, rond 2009, werd volgens Vion minder dan een kwart van het verse vlees in de retail geleverd door een Nederlandse slachterij. Een drama, want zonder thuismarkt kun je het schudden. Dat was een van de redenen van achterblijvende Nederlandse varkensprijzen in die periode.

Het tij is gelukkig helemaal gekeerd. Nu ligt het aandeel Nederlands vlees volgens Varkens In Nood (en dat zijn nu niet bepaald de grootste vrienden van de sector) op 70%. Volgens Vion is dat trouwens alweer ver boven 85%.

‘Met dank aan de Dierenbescherming heeft de sector zijn thuismarkt weer terug’

En daar is maar één reden voor: het Beter Leven Keur (nu Beter Leven-keurmerk). Bijna al het vlees in de Nederlandse retail voldoet daaraan. Het mooie is dat de retail daarmee uitdraagt trots te zijn op de Nederlandse sector, er actief klanten mee werft. Met dank aan de Dierenbescherming heeft de sector zijn thuismarkt weer terug en kan ze bouwen aan een sterkere positie.

Of registreer je om te kunnen reageren.