Foto: Bert Jansen VarkensOpinie

‘Hitte perfect om sector te profileren’

De veehouderij grijpt de hittegolf slim aan door te laten zien hoe goed voor de dieren wordt gezorgd.

Het tropische weer is trending nieuws deze week. Alsof het nooit warmer dan 30 graden is geweest in Nederland. De veehouderij springt handig in op de hittegekte door op internet te laten zien hoe wordt voorkomen dat de dieren oververhit raken. Het uitventen van dit goede nieuws wordt gestimuleerd door belangenbehartigers en massaal overgenomen door veehouders en de periferie.

Goede timing

De timing van actie en de hittegolf is ook goed. Het is komkommertijd, zodat kranten en andere media ook veel aandacht schenken aan het voorkomen van hittestress bij vee. De digitale media is bij dit alles een uitkomst. Met filmpjes en foto’s is het eenvoudig om op internet burgers direct ‘mee te nemen’ naar het bedrijf of in de stal.

Niet wijzen

Niet sterk is het als de vergelijking wordt getrokken met ouderen of huisdieren. Het eerste kwam begin deze week voorbij en het laatste gebeurt in deze tweet:

Een veehouder dient gewoon goed voor zijn vee te zorgen. Daar mag geen discussie over bestaan. Hoe burgers met hun huisdieren omgaan of ouderen worden beschermd tegen de hitte is de verantwoordelijkheid van anderen. Het is niet de taak van de veehouderij of mensen die zich daarmee verbonden voelen, deze zaken aan de kaak te stellen.

Niet zwartepieten

Door met de vinger naar anderen te wijzen, die het in jouw ogen minder goed doen, neemt de sympathie voor de veehouderij niet toe. Uitgaan van eigen kracht en goede wil is altijd sterker en komt beter over. Dus gewoon laten zien hoe het wél moet, zonder te zwartepieten.

Beheer
WP Admin