Een stal met wroetvarkens. <br /><em>Foto: Koos Groenewold</em> VarkensOpinie

Nieuwe kansen voor varkensvlees

De varkensmarkt is geen makkelijke markt om in te ondernemen. Voor initiatiefnemers ontstaan wel kansen.

Hoewel de varkensmarkt wordt geplaagd door overaanbod zijn er ook lichtpuntjes. Een daarvan is de Doorwroetprijs van het collectief van Wroetvarken-boeren. Deze varkenshouders werken sinds begin februari met een minimumprijs voor hun dieren. Dat voorkomt dat zij langdurig onder de kostprijs werken.

De Wroetboeren doen hun marketing goed. Ze onderbouwen wat de meerwaarde van hun wroetvarkens is. En de 6 deelnemende boeren en hun gezinnen staan ook met foto en al op de website van het collectief. De consument weet waar hij moet zijn, mochten er vragen zijn over het eindproduct.

Boni

Nog een mooi initiatief komt van supermarktketen Boni. Boni is geen marktleider in Nederland, maar het bedrijf werkt wel aan een ketensysteem voor zijn verse vlees. Het is de moeite waard om daar bij te zijn als varkenshouder, want ook hier wordt de kostprijs als vertrekpunt genomen voor de levering van varkens, kippen of koeien. De boer praat bij Boni mee over de opbrengstprijs van zijn dieren.

Ketens

Er ontstaan dus meer steeds meer ketens. Vion werkt al jaren samen met zijn Star-boeren om Albert Heijn te voorzien van Beter Leven-varkensvlees. Naast vers vlees gaat Albert Heijn voor zijn vleeswaren ook over op sterrenvlees.

Jumbo, een andere speler in supermarktland, wil met Van Rooi Meat en een aantal varkenshouders ook een keten opzetten. Dit doet Jumbo mede om de vierkantsverwaarding van de Beter Leven-varkens te optimaliseren.

Eigen initiatief

Het is duidelijk dat de binnenlandse varkensvleesmarkt veranderd. Er ontstaan kansen om uit de varkensmarkt te komen die wordt gedomineerd door kostprijsdenken. Dit geldt vooral voor varkenshouders die zelf het initiatief nemen, zoals de Wroetvarken-boeren.

Wel blijft voor elke deelmarkt van varkensvlees de kostprijs belangrijk. Dat is altijd zo. Grootste stuk van de kostprijs is voer. Het zelf malen en mengen van voer wint daarom aan populariteit. Steeds meer varkenshouders vervangen een deel van het mengvoer door enkelvoudige voeders. Samen met de HAS Hogeschool in Den Bosch biedt Boerderij daarom een cursus aan voor (potentiële) zelfmengers.

 

Lees ook: interview met nutritionist Bart Swinkels ‘Zelf voer maken is te leren‘. Swinkels is gastdocent op de Boerderij Academy Cursus Varkensvoeding op 5 en 19 april 2016 in Den Bosch. Bent u er ook bij? Meer informatie en aanmelden: www.boerderij.nl/cursus-varkensvoeding.

Beheer
WP Admin