Hammen in de koeling. - Foto: Bert Jansen VarkensOpinie

‘Imago vlees moet beter, anders gaat het mis‘

Om bestaansrecht en voldoende klandizie te behouden moet er meer geld naar promotie van varkensvlees.

Deze week kreeg ik een mailtje van de redactie van de nieuwssite van Hogeschool Utrecht, met de vraag wat ik als varkenshouder vind van de plannen van SP en D66, waarin zij eisen dat lokale veehouders in Brabant meer zorg dragen voor mens en milieu en anders maar moeten stoppen. Veehouders worden neergezet als criminelen, net alsof ze de afgelopen tientallen jaren niet heel, heel veel gedaan hebben voor mens en milieu. Maar het blijkt niet voldoende, of de gewone burger weet het niet.

Verpakking van voedselproducten

Wij hebben een verpakkingsbedrijf waar wij voedselproducten inpakken voor de levensmiddelensector. Een aantal weken geleden kwam onze grootste klant met een taart; we hadden namelijk dit jaar voor hem het 10 miljoenste dressingstickje geproduceerd. U kent deze wel, die zitten bij de saladebowl. U hoeft geen fles dressing te pakken voor bij de salade, de stick zit er al bij, vers en in veel smaken. Vijf jaar geleden waren dit er nog maar 2 miljoen.

Sceptisch om in varkenhouderij te investeren

Een aantal weken geleden was ik bij een klant. Met deze varkensprijzen verdiende de klant momenteel goed geld. Toen we de investeringsplannen voor de komende 2 jaar doornamen, bleek hij erg sceptisch om nog te investeren in de varkenshouderij met alles wat er nu aan de hand is. Met mijn argument dat investeren in varkensvleesproductie echt wel zeker is, omdat de mensen over 50 jaar ook nog varkensvlees eten, was hij het niet eens. Misschien wordt er over 50 jaar helemaal geen vlees meer gegeten, was zijn argument.

Als het zo doorgaat, eet de consument straks misschien geen varkensvlees meer

Ik hoop dat hij geen gelijk krijgt, maar als het binnen onze sector doorgaat zoals nu, kan dit best wel eens de realiteit zijn. Als de sector er niet in slaagt het product varkensvlees en/of de honderden gezonde producten die ervan gemaakt kunnen worden, beter te promoten met een duidelijke communicatie naar de consument, dan komt het niet goed. Ook zal de communicatie tussen de veehouders en de burgers verbeterd moeten worden.

Chinezen kopen ons varkensvlees

We kunnen tijdelijk van geluk spreken dat de Chinezen graag ons vlees kopen, maar dat blijft zeker niet gebeuren gezien het grote aantal aanvragen dat wij uit China krijgen. En dan gaat het niet over een stal voor 1.000 zeugen. Er wordt daar volop gebouwd en binnen niet al te veel tijd zal het land waar toch al de helft van alle varkens ter wereld gehouden wordt, zelf voldoende varkens kunnen produceren.

Consument wil gemak en gezonde producten

Dan kom ik nog even terug op de dressingsticks. Uit deze vervijfvoudiging van de afzet in vijf jaar, kunnen we opmaken dat de wensen van de consument snel veranderen. De consument wil gemak en gezonde producten, daar moet de vleessector zich actief op richten. Van Vion kunnen we weinig verwachten, die hebben genoeg werk om het bedrijf op de been te houden, laat staan dat ze tijd/geld overhebben voor de promotie van varkensvlees.

De tijd dat de consument toch wel komt, ligt al lang achter ons. Onze pastoor en de parochie dachten dit ook lang. Onze kerk is nu gesloten.

‘De tijd dat de consument toch wel komt, ligt al lang achter ons. Onze pastoor en de parochie dachten dit ook lang. Onze kerk is nu gesloten.‘

Beheer
WP Admin