VarkensOpinie

Gezocht: échte boeren als Bekende Nederlanders

Bennie Jolink en Yvon Jaspers zijn leuk als agro-ambassadeurs, maar veehoudend Nederland heeft bekende Nederlanders nodig die tevens echte boeren zijn.

‘Bint hier nog boeren in de zaal?’ De oerkreten van Normaal doen het nog steeds goed. Bennie Jolink is iemand die de plattelanders bijna 40 jaar een eigen gezicht gaf en daarmee de trots van boeren opbouwde. Een icoon voor het platteland stopt ermee. Wie volgt hem op? De meest voor de hand liggende persoon is Yvon ­Jaspers.

Yvon Jaspers, een boegbeeld dat zichzelf mag verkopen

Jaspers is een boegbeeld. Ze gaat op een andere wijze op boerenrelaties in en weet velen van ons te boeien op televisie. Ze probeert met Boer zoekt vrouw het ‘duurzame leven’ van vrijgezelle ondernemers te laten zien. Dit doet ze op onafhankelijke wijze, maar kennelijk kan en mag ze zichzelf nu ook verkopen, want ze is het boegbeeld van een voerfabrikant.

Het zal haar waarschijnlijk een flinke financiële vergoeding opleveren, maar hoe zal ik haar bij de nieuwe serie van Boer zoekt vrouw bekijken? Zal ze daar ook links naar commerciële agrarische bedrijven leggen? Onlangs mocht ik met haar samenwerken en haar een hand geven. Een persoonlijkheid die zichzelf volgens mij ook prima verkoopt.

Marketeers houden van bekende Nederlanders

Goed of niet goed ? Feit is, het werkt wel … De marketeers merken dat bekende Nederlanders invloed hebben op beeldvorming en verkoopcijfers. Personen als marketingtool, je ziet het wel meer. Voor mij is het nieuw om in de commerciële agrarische wereld een boegbeeld te zien.

Bennie Jolink

Wanneer we straks als boeren ons laten beïnvloeden door BN’ers om ergens voer te bestellen of een verzekering af te sluiten, zullen we ons af moeten vragen of dit de juiste weg is. Een goede inkoper zei mij altijd naar het optimum van prijs en kwaliteit van het product te kijken, maar de marketeers gaan inspelen op je gevoel. Nu is mijn gevoel bij Bennie Jolink heel anders dan bij Yvon Jaspers. Beiden kunnen mij niet uitleggen wat de kwaliteit van een verzekering of van veevoer is, en toch laat ik mij wel beïnvloeden. Weet u beide namen van de bedrijven te noemen?

En nu graag echte boeren als bekende Nederlanders

Daarom dienen er ook Boeren-BN’ers te komen, die in de media overtuigend en transparant weten te vertellen dat we in Nederland meer dan duurzame agrarische ontwikkelingen hebben. Een van de overtuigende argumenten daarbij is de veel gunstiger verhoudingen van prijs en kwaliteit ten opzichte van andere landen.

Stiching Daan zoekt boeren-BN’er

De stichting Daan (De Agrarisch Ambassadeur van Nederland) zoekt deze invloedrijke, representatieve en goed gebekte Boeren-BN’er. Ik wens ze veel wijsheid toe bij het vinden van deze zogenoemde Daan. Ik nomineer alvast veehouder en Europarlementariër Jan Huitema (u weet wel, die van dat trekkertje). Weet u iemand, nomineer hem of haar dan ook en laten we er samen voor zorgen dat deze Boeren-BN’er een vaste tafelplek krijgt bij RTL Late Night.

Beheer
WP Admin