VarkensOpinie

Valt de biggenexport weg?

De export bepaalt de biggenprijs. Valt de export naar Centraal-Europa binnenkort weg? Alleen de gedachte jaagt al angst aan.

Valt de biggenexport naar Centraal-Europa weg? Het is een angstaanjagende openingszin. Maar ik weet het eerlijk gezegd niet. Er zijn wel enkele ontwikkelingen gaande die mogelijk grote effecten gaan hebben. Wat is namelijk het geval? Al eerder maakte ik melding van een Hongaars plan om PRRS-vrij te gaan worden. In eerste instantie zou dat het eerste kwartaal 2014 moeten ingaan, gaandeweg is het uitgesteld tot begin 2015. Maar het lijkt er toch sterk op dat van uitstel géén afstel komt. Dit zou betekenen dat Nederlandse biggen niet meer naar Hongarije kunnen. Dat waren er in eerste zes maanden van 2014 toch grofweg 130.000, oftewel 5.000 biggen per week. Tuurlijk kunnen die ergens anders worden weggezet. Maar het bevordert een goede biggenprijs niet, zal ik maar zeggen.

Bouw nieuwe zeugenstallen

Een tweede ontwikkeling is dat er in deze regio gas wordt gegeven met het bouwen van nieuwe zeugenstallen. Deels ter vervanging, maar ook zeker door uitbreiding(plannen). Dat gaat om aantallen zeugen die er een dusdanig aantal biggen uitpoepen, dat het de import van Nederlandse biggen overtreft.

Ook in Roemenië zijn er concrete plannen voor extra zeugen. Op jaarbasis nemen Hongarije, Roemenië en Kroatië 600.000 Nederlandse biggen af. Daar zijn grofweg 22.000 zeugen voor nodig. Nou, die komen er makkelijk bij de komende jaren. Gebouwd door en in eigendom van topondernemers die weten waar Abraham de mosterd haalt.

Transporttijd

Een derde gevaar wat al lange tijd boven de markt hangt is de transporttijd. Nu mag nog 24 uur worden gereden. Dan moeten de biggen van de auto af ‘om te rusten’. Dit is overigens een mooi voorbeeld van mijn vorige blog ‘De zin van onzin’. Als die tijd wordt ingekort en/of het wachtregime wordt aangescherpt, dan is het lastiger (lees: duurder) om Roemenië te bevoorraden. Hongarije en Kroatië zijn in 15 tot 23 uur te doen. Overigens is het waanzin om met de huidige supertrucks moeilijk te doen over reisafstand. Als ik zie hoe de Roemenen en Bulgaren (die in West-Europa het vuile werk opknappen) in aftandse, roetdampende en volgestampte minibusjes met krap 80 kilometer per uur de autosnelwegen in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije onveilig maken … Blijkbaar is er een groep EU-politici die zich meer zorgen maakt over het welbehagen van een varken dan over het welbehagen van EU-burgers. Ach ja.

Beheer
WP Admin